آبشار شارشار در روستای هدف گردشگری اسطرخی شیروان

به گزارش مجله سرگرمی، از داخل روستای اسطرخی رودخانه ای عبور می کند که جهت آن از جنوب به شمال است و در جهت خود از میان تخته سنگ های بزرگی عبور کرده و مناظر زیبایی را آفریده است. این رودخانه در بالادست خود از مجموع آب چندین چشمه نشئت می گیرد که درراه رسیدن به دره اسطرخی و در برخورد با پرتگاهی به ارتفاع حدود 20 متر، آبشاری زیبا را پدید می آورد.

آبشار شارشار در روستای هدف گردشگری اسطرخی شیروان

این آبشار در نزد اهالی منطقه به نام محلی شارشار مشهور است و موجب سرسبزی و زیبایی روستای اسطرخی شده است. علت نام گذاری، صدای ریزش آب است که وقتی از ارتفاع به پایین می آید در اثر برخورد با سنگ ها صدایی به گوش می رسد که شبیه شره کردن آب است، بنابراین نام محلی شارشار برای آن انتخاب شده است.

اطراف این آبشار درختان زیادی از گونه های صنوبر، چنار، گردو و بید مشاهده می گردد که انبوه بودن و پوشش متراکم آن ها منطقه را شبیه به جنگلی زیبا کرده است. بدون شک این آبشار و ییلاق زیبای اطراف آن می تواند یکی از جاذبه ها در جذب توریستان باشد.

در کوه های اطراف آبشار که آن را همچون گردنبندی نقره فام در برگرفته انواع گیاهان دارویی مانند گون، ساری گل، زیره، شقایق، درمنه ترکی و کاسنی دیده می گردد. همچنین درخت زیبا و کهن سال ارس معروف روستای اسطرخی نیز در فاصله حدود 500 متری جنوب غربی آن واقع شده است.

این آبشار زیبا برای مردم و اهالی منطقه دارای ارزش زیادی است، چراکه آن را موجب برکت روستای خود می دانند، ازاین رو در مواقع کاهش بارندگی که می تواند کاهش حجم آبشار را به دنبال داشته باشد، مردم برای نزول باران نذر می کنند و آب این آبشار را مهم ترین عامل به وجود آمدن روستای اسطرخی و سکونت پدران خود می دانند. همچنین طبیعت زیبای اطراف آن باعث شده است تا در تمام طول سال و حتی در فصل زمستان مردم و علاقه مندان به طبیعت در کنار آن مدتی را اُتراق کنند.

این آبشار همان طور که اشاره شد حاصل آب رودخانه ای است که سرچشمه آن در نزدیکی روستا و متشکل از چند چشمه بزرگ و کوچک است. پله پرتاب های متعدد و حوضچه های فراوان، زیبایی ریزش آب را دوچندان کرده و تداخل درختان، توپوگرافی کوهستانی و رودخانه ای، زیبایی عجیبی به این آبشار منحصربه فرد می دهد. دبی متوسط شارشار حدود 15 مترمکعب در ثانیه است و آب از ارتفاع حدود 20 متر به ته دره سرازیر می گردد. هنگامی که آب لابه لای صخره ها می پیچد و با سرعت از دل کوه بیرون می آید، بر روی درختان تنومند صنوبر، بید و گردو ریزش می کند و به علت برخورد با صخره و سنگ های بزرگ ته دره به صورت ابر سفیدی دیده می گردد که منظره ای بسیار جالب و دیدنی به وجود می آورد.

در سرمای زمستان نیز که این آبشار یخ می زند منظره چشم نواز بی مانندی را پدید می آورد که درک این همه زیبایی جز با دیدن ممکن نیست.

روستای اسطرخی به عنوان یکی از روستاهای هدف توریستی استان خراسان شمالی با داشتن یکسری ویژگی های خاص به لحاظ طبیعی چون رودخانه، دره های زیبا، آبشار، درختان باغی و زمین های حاصلخیز در بحث توریستی و ورود توریست و توریست دارای اهمیت بسیاری است. ایجاد و راه اندازی اقامتگاه بوم گردی اخیراً در این روستا، توریستان و علاقه مندان بسیاری را به سوی خود می کشاند.

قدمت آبشار شارشار که به عنوان میراث طبیعی خراسان شمالی با شماره 182 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، به دوره دوم زمین شناسی (مزوزوئیک) برمی گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106814

به "آبشار شارشار در روستای هدف گردشگری اسطرخی شیروان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار شارشار در روستای هدف گردشگری اسطرخی شیروان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید