آشنایی با سوغاتی های مشهد

به گزارش مجله سرگرمی، سوغات مشهد

در میان استان های کشورمان ایران خراسان رضوی و مشهد (شاید بتوان خراسان بزرگ قدیم هم آن را نام برد)، یکی از پر بازدید ترین استان های کشورمان است. مشهد از مهم ترین شهرهای زیارتی ایران است که هر ساله گردشگران بسیاری به خاطر زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به آن سفر می نمایند. تمام مسافران و توریست هایی که وارد مشهد می شوند، برای خانواده و دوستان خود به سراغ سوغاتی های مشهد می روند تا یادگاری یا شیرینی را سوغات ببرند. به همین دلیل، در مجله خبرنگاران به سراغ بهترین سوغات مشهد آمده ایم تا هنگام خرید در مشهد بدانید سوغات چه چیزی بخرید. هر چند که تنوع سوغاتی های مشهد بسیار است اما با شنیدن نام برخی از سوغاتی های زیر تنها به یاد مشهد می افتیم.

آشنایی با سوغاتی های مشهد

طلای سرخ؛ زعفران

زعفران، نه تنها یکی از گران ترین ادویه ها و طعم و رنگ دهنده ها به غذاست بلکه بسیار خواستار دارد. این ادویه از ایران به تمام نقاط دنیا صادر می گردد. زعفران ایران در سراسر دنیا مشهور است. در ایران نیز زعفران را با استان خراسان می شناسند. اگر چه شهرهایی مانند گناباد، بیرجند، سبزوار و دیگر شهرهای این استان، کشاورزانی زعفران کار دارد اما بیشترین منبع این طلای سرخ را در بازارها و در میان سوغات مشهد می توانید پیدا کنید. از زعفران در پخت بسیاری از غذاها مانند برنج زعفرانی، شوله زرد، شربت و بسیاری دیگر استفاده می کنند. دانشمندان خواص بسیاری را برای زعفران نام برده اند که نشاط آوری و درمان افسردگی از جمله مهم ترین خاصیت زعفران است.

فیروزه

هر چند فیروزه سوغات نیشابور است اما مرکز استان خراسان رضوی، مشهد نیز منبعی غنی برای این سنگ گرانبهاست. در مشهد نه تنها تراش کاران سنگ بلکه انگشتر سازان بسیاری را خواهید دید که شغلشان تراش فیروزه و دیگر سنگ هاست. اگر به مراکز خرید مشهد همانند بازار رضا، زیست خاور، الماس، پروما، برج سلمان و حتی در ایستگاه های مترو مشهد می توانید برای خرید این سوغات مشهد اقدام کنید. در هر خیابان و گوشه شهر مشهد می توانید مغازه های بسیاری را بیابید که سنگ فیروزه را می فروشند. امروزه حتی این سنگ را به صورت تراش نخورده و استخراج نشده از دیگر سنگ های معدنی به فروش می رسانند که بیشتر جنبه تزئینی دارد. از این سنگ در ساخت جواهرآلات استفاده می گردد.

انگشتر

در مجموع شغل سنگ تراشی، عقیق تراشی و فیروزه تراشی یکی از قدیمی ترین شغل ها و حرفه های مردم مشهد و خراسان رضوی است. شاید منبع زیباترین انگشترهای عقیق را بتوان بازار رضای مشهد دانست. انگشترهای نقره با سنگ های قیمتی با دعاهای شرف الشمس و بسیاری از نام های ائمه در مشهد بسیار پرهوادار بوده و خریداری می گردد. حتی شهر مشهد را می توان بزرگترین صادر کننده و البته واردکننده سنگ های قیمتی و تزئینی دانست.

تسبیح و سجاده

هر مسافری که برای زیارت و سلام به بارگاه حرم مطهر می رود، به سراغ بازارها و مغازه های اطراف حرم نیز می رود. در این راسته بازار رضا یا مغازه های خیابان امام رضا (ع) و نزدیک حرم می توانید مغازه های جذابی از تسبیح های رنگارنگ را ببینید. همچنین بهترین سجاده ها را در این بازار پیدا خواهید نمود. سجاده هایی از جنس ترمه و مخمل به همراه بهترین و زیباترین مهرها و تسبیح ها را به عنوان سوغات مشهد می توانید خریداری کنید.

جیلی بیلی

جیلی بیلی یا همان آبنبات رنگی از خوشمزه ترین آبنبات ها و شکلات های ایران هستند که همانند پاستیل می مانند. این شکلات های رنگی عموما در میان بچه ها بسیار پر هوادار هستند. همچنین می توانند میز پذیرایی شما را در میان مهمانانتان، بسیار متنوع و محبوب کنند. اگر از طعم های میوه ای و رنگی جیلی بیلی خوشتان نمی آید می توانید به سراغ طعم شکلاتی آن بروید. این سوغاتی نیز از سوغات مشهد است که در میان گردشگران این شهر، هوادار بسیار دارد.

زرشک

زرشک از سوغات مشهد است که برای ما ایرانی ها همراه با پلو زعفرانی استفاده می گردد. به همین دلیل اکثرا زعفران و زرشک را با یکدیگر می خرند. استان خراسان رضوی رتبه اول را در صادرات زرشک دارد و بیشترین محصول خود را از شهرستان قاین به دست می آورد. پس از استان خراسان رضوی دومین رتبه در فراوری زرشک را استان مازندران و شهرستان تنکابن دارد. در مشهد اگر به هر عطاری یا مغازه ای بروید به راحتی می توانید زرشک پاک شده، بسته بندی شده و حتی کیلویی برای مصارف شخصی و سوغات مشهد خریداری کنید. دو نوع زرشک اناری و زرشک مجلسی (پفکی) در ایران تهیه می شوند. زرشک وحشی نیز از دیگر زرشک های ایران است که طعمی متفاوت از زرشک های دیگر دارد.

ادویه هفت قلم

هر چند ادویه را در میان سوغات بسیاری از کشورها همانند هند، مراکش و مصر می بینید اما ادویه هفت قلم مشهد هم بسیار معروف است. رفتن به بازارهای سنتی و مغازه های عطاری قدیمی در مشهد یکی از جذاب ترین مکان ها برای خانم های ایرانی است. در میان سوغات مشهد به شما پیشنهاد می دهیم که ادویه هفت قلم را که از دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه تشکیل شده است، خریداری کنید. این ادویه را به صورت بسته بندی های کارخانه ای نیز می توانید بخرید. ادویه پلویی و ادویه 18 رنگ مشهد هم از دیکر سوغات مشهد است.

عطر مشهد

عطر مشهد را دیگر همه ما ایرانی ها می شناسیم. عطری که با آن به یاد حرم امام رضا (ع) می افتیم. عطری که حتی بسیاری از مادربزرگ ها و مسن های فامیل از آن استفاده می کنند. خیلی از ما با عطر سجاده مادربزرگ هایمان بزرگ شده ایم. عطر مشهد را درون شیشه های کوچک و متنوع به فروش می رسانند. البته امروزه طعم و بوهای مختلفی را در میان آنچه که به نام عطر مشهد می شناسید، پیدا خواهید کرد. در تمام مغازه ها و بازارهای مشهد حتما یک مغازه عطر فروشی پیدا می کنید. در میان این عطرها بو و رایحه سنجد، کبری، گل مریم، گل نرگس، بهار نارنج، زعفران، گل یخ و یاس سفید را می توانید تشخیص دهید.

آجیل و خشکبار

از سوغات مشهد که در هر مغازه سوغاتی فروشی و ادویه فروشی یا حتی مغازه های خشکبار پیدا می گردد، آجیل و خشکبار مشهد است. مردم استان خراسان رضوی از دیرباز، به دلیل اینکه در راستا جاده ابریشم قرار داشته است، به کشت، پرورش و صادرات انواع آجیل و خشکبار می پرداختند. در میان خشکبار می توان آلوچه، خرما خشک، میوه خشک شده، نخود، کشمش، گردو، بادام شیرین، زدآلو خشکه، فندق، پسته و بسیاری دیگر را پیدا کنید. هر کسی که به ظرف های پر از مغزیجات و آجیل در مغازه های مشهد نگاه می نماید، هوس خشکبار و آجیل می نماید.

نبات و نقل

اگر از ایرانی ها بپرسید که چه خاطره ای از سوغات مشهد دارند سریع برای تان از نقل و نبات یا به قولی آبنبات مشهدی زنجبیلی بگویند. نبات های مشهد امروزه در بسته های زیبا و با طعم های مختلف ساده، زعفرانی، دارچینی، لیمویی، زنجبیلی و … روانه بازار شده اند و یکی از بهترین سوغاتی های مشهد هستند. همچنین هنوز آبنبات مشهدی به شکل مارپیچ و با طعم زنجبیل یکی از بهترین شیرینی های مشهدی است. نقل های مشهد هم همانند نبات ها در طعم های مختلف مانند طعم های گردویی، کاکائوی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفران و گاهی با همراه با مغزی آجیل قابل خریداری هستند.

ظروف هرکاره تراشی

اگر به مشهد سفر کردید و به دیدن جاذبه ها و بناهای معروف آن همانند موزه نادرشاه رفتید، می توانید مغازه های بسیاری را ببینید که به فروش ظروف سنگی می پردازند. ظروف سنگی با نام ظروف هرکاره در میان مردم خراسان بسیار پر هوادار هستند. برای پختن بسیاری از غذاها همانند دیزی سنگی، آش های معروف خراسانی یا شوله ها از این دیگ های بزرگ سنگی استفاده می کنند. زعفران را با آسیاب های هرکاره می سابند. حتی به عنوان ظروف تزئینی نیز از این ظرف ها استفاده می کنند. ویژگی و جنس این سنگ ها، سرپانتین است که در برابر آتش بسیار مقاون بوده با این حال به راحتی تراش داده می گردد و نقش های زیبایی می توان بر روی آن ها حک نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36429

به "آشنایی با سوغاتی های مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغاتی های مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید