آیا نرخ اجاره تا بهار 97 ثابت می ماند ؟

به گزارش مجله سرگرمی، بررسی بازار اجاره بها در سال های گذشته نشان می دهد ، در نیمه دوم سال به ویژه فصل پایانی (زمستان) به سبب کاهش تقاضا ، اجاره بها با کاهش روبه رو شده است . اما ، با فرارسیدن بهار و به ویژه آغاز تابستان که با افزایش اجاره نشین ها و همچنین افزایش ازدواج ها روبه رو هستیم، اجاره بها افزایش می یابد.

آیا نرخ اجاره تا بهار 97 ثابت می ماند ؟

با این حال ، به سبب آنکه بیشتر اجاره نشین ها ، اجاره نامه را بدون حضور در بنگاه های مشاوران املاک بیش از یک سال تمدید می کنند ، نمی توان بر اساس اجاره نامه های ثبت شده در سامانه جامع املاک و مستغلات کشور، ارزیابی دقیق از اوضاع بازار رهن و اجاره مسکن به دست آورد چرا که ، روشن شدن اوضاع بازار اجاره بهای خانه به گزارش گیری های میدانی از مناطق مختلف شهر بستگی دارد.

افزایش اجاره بها در آذر و دی ماه سال جاری

از همین رو است که آمار بانک مرکزی در باره بازار اجاره بهای مسکن در آذرماه سال جاری در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ، افزایش حدود 11 درصدی را نشان می دهد.این در حالی است که آمار ارائه شده در سال جاری نسبت به ماه پیش ازآن ، رشد اجاره بها کمتر از یک درصد (8 دهم درصد) اعلام شده است.

با توجه به موارد یاد شده ، بررسی ها نشان می دهد در دو ماه آذر و دی و همزمان با افزایش معاملات و همچنین قیمت مسکن، اجاره بها نیز افزایش بیش از حد انتظار داشته است. کارشناسان ،علت آن را سه عامل افزایش تورم عمومی، افزایش قیمت مسکن و کاهش سود سپرده های بانکی عنوان می کنند.

عقبایی: اجاره بها تا ابتدای تابستان 97 ثابت می ماند

بر اساس این گزارش ، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره اوضاع معاملات اجاره مسکن، با تاکید بر اینکه اجاره بها تا ابتدای تابستان 97 ثابت خواهد ماند ، گفت : معمولا در نیمه دوم هر سال به سبب خاتمه فصل نقل و انتقال ها ، تعداد قراردادهای اجاره در پاییز کمتر شده و با ورود به زمستان و نزدیک شدن به نوروز ، تعداد قرارداد های اجاره بیشتر کاهش می یابد

وی با بیان اینکه سال جاری نیز از نظر کمیت قرار داد های اجاره تا حدودی همین وضع وجود دارد ، شرح داد: درباره قیمت اجاره خانه نیز با توجه به اینکه میزان عرضه از تقاضا بیشتر است، معمولا در پاییز و زمستان نسبت به بهار و تابستان هر سال با کاهش نرخ اجاره بها رو به رو شده وحتی در مواردی این رشد یا متوقف می شود و یا با نرخ کمتری نسبت به خانه هایی که در بهار و تابستان اجاره داده می شوند ، به اجاره نشین ها واگذار می شود.

به گفته عقبایی ، اصلی ترین شاخص معین اجاره بها در هر زمان ، قیمت خانه و ارزش ملک است. شاخص هایی چون نرخ سود سپرده های بانکی ، تورم حاکم یا سنجش مالکان میان واحد های مسکونی خود با سود سپرده بانکی نیز به سبب نبود توازن در عرضه و تقاضا در معین اجاره بها ، مؤثر ند ، که نباید چنین شاخص هایی در اجاره بها دخالت داده شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: پیام دلتا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 68701

به "آیا نرخ اجاره تا بهار 97 ثابت می ماند ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نرخ اجاره تا بهار 97 ثابت می ماند ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید