اعلام توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی صورت پذیرفته است.

اعلام توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی

داستان چیست؟

محمد قاسمی پیرامون توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی اظهار کرد: اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های جهانگردی ایران و روسیه به صورت آنلاین و به میزبانی آژانس جهانگردی فدرال روسیه برگزار گردید. ما سالها دنبال اجرایی شدن این کمیته فنی به میزبانی طرف روس بودیم، چرا که در پیگیری و اثرگذاری در اجرای برنامه ها موثرتر خواهد بود. پیش از کرونا قرار بود این کمیته تشکیل گردد که زمان آن با توجه به شرایط به تعویق افتاد. با این وجود نامه نگاری ها بین وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و آژانس جهانگردی فدرال روسیه ادامه داشت، نهایتا طرف روس میزبانی کمیته فنی را پذیرفت و اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های جهانگردی ایران و روسیه با موضوع نهایی شدن برنامه اجرایی توافق نامه مسافرت گروهی بدون ویزا بین دو کشور برگزار گردید.

او اضافه نمود: برنامه اجرایی لغو ویزا سفرهای گروهی و پیوست های آن، به توافق طرفین رسیده و جزئیات همکاری ها، نهادهای تاییدنماینده، تعداد آژانسهایی که دو طرف باید معرفی نمایند و جمعیت گروه های مسافری (از 5 تا 50 نفر) معین شده، فقط ضروری است این توافق نامه در سفری که بزودی وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در رأس هیاتی به روسیه خواهد داشت، امضا گردد.

قاسمی گفت: هیأت ایرانی ماموریت دیگری جز امضای آن برنامه و موافقت نامه اجرایی لغو ویزا سفرهای گروهی دارد، قرار است همزمان با این سفر نشست B2B فعالان خصوصی جهانگردی ایران و روسیه مطابق با تاکیدی که در یکی از بندهای سند همکاری شده، برگزار گردد.

او ادامه داد: در صورت اجرای لغو ویزا سفرهای گروهی، فقط دفاتر خدمات مسافرتی که طرفین تایید و معرفی نموده اند می توانند از این امکان استفاده نمایند. البته برای انتخاب این آژانسها سعی می گردد توازن حفظ گردد و ساز و کار محکمی ایجاد گردد تا بخش خصوصی خود مشخص نماینده آژانسهایی باشد که این طرح به وسیله آنها اجرا خواهد شد. بهتر است آژانسهایی برای همکاری انتخاب شوند که در بازار روسیه کار نموده اند و تجربه لازم را دارند. البته هیچ حکم قطعی و دائمی درباره آژانس هایی که در ابتدا معرفی می شوند، وجود ندارد. آنها سالانه می توانند تغییر نمایند. در واقع سند همکاری اصلا گارد بسته ای ندارد اما انتظار می رود آژانسهایی که معرفی می شوند همزمان در ورود و خروج جهانگرد در ایران و روسیه فعال باشند.

قاسمی یادآور شد: موافقت نامه دولت ایران و فدراسیون روسیه در 28 مارس 2017 برابر با سال 1396 در مسکو امضا شد که در آن بر لغو ویزا سفرهای گروهی تاکید شده است. آن موافقت نامه یک برنامه اجرایی احتیاج داشت که کمیته فنی موظف بود مفاد آن برنامه را تصوب کند و در سفری دیگر به امضای طرفین برسد که ویروس کرونا برنامه را به لحاظ زمان بندی با تغییراتی روبرو کرد.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به تمایل و نظر مثبت روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی به دو کشور اشاره نمود و گفت: روسیه تنها با ایران چنین پروژه ای را پیش نمی برد؛ با کشورهای دیگر هم لغو ویزا گروهی داشته است. آنها در مذاکرات با روحیه تساهل حضور داشته اند و سختگیری در کار نبوده است، می خواهند که اتفاق بیفتد و با ایران مراوده جهانگردی داشته باشند.

او در ادامه اظهار کرد: روسیه و ایران دلایل معینی برای این همکاری دارند، روابط سیاسی و مالی دو کشور خوب است و حوزه های فرهنگی مشترکی با کشورهای همسایه که زمانی جزو خاک ایران و روسیه بوده اند، دارند. این کشورها روابط خوبی با روسیه دارند و متاثر از آن هستند، یقینا وقتی روسیه و ایران لغو ویزا گروهی داشته باشند روی آنها هم تاثیر خواهد داشت. این کشورها که وابستگی تاریخی با روسیه دارند حتما از آن تبعیت می نمایند و روابط جهانگردی خود را با ایران تقویت خواهند کرد. روسیه فقط یک کشور نیست، اثرگذاری وسیعی در حوزه CIS دارد و خیلی از کشورهای این منطقه به روسیه نگاه می نمایند.

قاسمی درباره مخالفت بعضی مقام های روس با لغو ویزا با ایران اعلام کرد: تاکید دولتهای ایران و روسیه تا کنون و همیشه بر تقویت روابط جهانگردی دو کشور بوده است. با وجود سطح روابط سیاسی و مالی و بعد کم مسافت دو کشور و تعداد زیاد مسلمانان ساکن در روسیه، چرا نباید راه ارتباط دو کشور آسان گردد؟ معتقدیم سهمی که اکنون از جهانگردی روسیه داریم می تواند خیلی بیشتر باشد.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با اعلام اینکه طرح لغو ویزا سفرهای گروهی قرار است با کشورهای دیگری از جمله عراق پیگیری گردد، گفت: پیگیری طرح لغو ویزا سفرهای گروهی بین ایران و روسیه نتیجه مثبت اجرای این طرح در چین و عمان است. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، تعداد جهانگردان ایران از این دو کشور درحال رشد بود. از طرفی یکی از برنامه های سازمان جهانی جهانگردی، Visa Openness یا گگرددگی ویزا در قالب لغو و تسهیل ویزا، صدور ویزا بدو ورود یا سفرهای گروهی است که به شدت روی اجرای آن تاکید دارد.

قاسمی اعلام کرد: شیوع پاندمی کرونا علاوه بر این که چراغ صنعت جهانگردی را خاموش نموده است این پیش بینی را مطرح نموده که با فروکش شدن تب کرونا، رقابت در جهانگردی سخت تر خواهد شد و خیل بزرگ سفرها راه خواهد افتاد. بنابراین ما نمی توانیم بیکار باشیم. اولین اقدام ما تهیه پروتکل های بهداشتی پذیرش جهانگرد بوده و در ادامه به برگزاری وبینارهای مشترک با کشورهای هدف جهانگردی و فراوری محتوای تبلیغاتی پرداخته ایم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109651

به "اعلام توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام توافق اولیه ایران و روسیه برای لغو ویزای گروهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید