ام ام ای، زد و خورد پر هوادار

به گزارش مجله سرگرمی، ام ام ای یکی از آزاد ترین مبارزه های رزمی در دنیا است، اما آیا می توان آن را رزمی سرتاسر خشونت نامید؟

ام ام ای، زد و خورد پر هوادار

به گزارش از چند دهه اخیر را می توان طلایی ترین دوران برای ورزش های رزمی به حساب آورد. هر چند اگر رزمی کارهای ایرانی پا به پای همتایان خود در اروپا و آمریکا این ورزش ها را تمرین ننمایند، اما به یُمن وجود رسانه های رزمی در جریان چند و چون آن ها قرار می گیرند. ام ام ای نامی است که این روزها در نشریات رزمی خودنمایی می نماید.

رقابت های ام ام ای شیوه جدیدی از مبارزه را شامل می شوند که اگر به گذشته نگاه کنیم می توان رگه هایی از آن را در رقابت های وال تو دو که از سال 1920 در برزیل رایج شد را در ام ام ای امروزی مشاهده کرد، رقابت هایی که به سرعت محبوب شده و میلیون ها انسان در سراسر جهان آن را دنبال می نمایند.

مبارزان حاضر در mma را می توان کامل ترین مبارزان در عرصه هنرهای رزمی دانست. آن ها محدود به سبک خاصی نیستند و از بوکس به عنوان ضربات مشت، از موی تای برای ضربات آرنج و ساق، از کیکوشین به عنوان محکم کردن بدن در برابر ضربات، از جوجیتسو برزیلی به عنوان فنون در خاک و قفل مفاصل، از جودو به عنوان فنون پرتابی و از کشتی به عنوان زیر گیری و خاک کردن استفاده می نمایند.

قوانین این رقابت ها با حداقل محدودیت ها تهیه شده تا جایی که در حال حاضر ام ام ای یکی از آزاد ترین رقابت ها در جهان است. از آنجا که این رشته در مدت زمان کوتاهی، ورزش های رزمی را متحول کرد، اما نکات مثبت و منفی نیز دارد. تقویت بخش حرفه ای رقابت های رزمی را می توان یکی از نکات مثبت ورزش mma تلقی کرد، زیرا قبل از آن نیز رقابت های حرفه ای در رشته های رزمی برگزار می شد، اما میزان سرمایه گذاری در آنان نسبت به دیگر ورزش ها (در سطح حرفه ای) کم بود. مورد مهم دیگری که می توان به آن اشاره نمود از بین بردن تعصب سبکی حداقل در بین مبارزان حرفه ای بود.

البته در مقابل این نکات مثبت، یک نکته منفی خود نمایی می نماید و آن خشونت و ژست های خشن مبارزان در این ورزش است. که می تواند به شدت به وجهه مثبت هنرهای رزمی آسیب بزند. به خصوص حالا که با رسانه ای شدن این ورزش مردم آن را از سایت های خبری و تلویزیون دنبال می نمایند و به هیچ عنوان نمی توان این مورد را نادیده گرفت. هر چند که در راستای کاسته شدن از خشونت این رشته تلاش های زیادی اجرا شده و آن را به یک رقابت کنترل شده با حضور پزشک و داور تبدیل نموده است که با خشونت در کوچه و خیابان فرق می نماید. عده ای هم هستند که چندان به خشونت در این رشته اعتقاد ندارند،

شاهین نجفی ام ام ای کار است و با وی مصاحبه کردیم:

سلام، شاهین نجفی هستم،در 28 تیرماه سال 1373 به جهان آمدم.

از 19 سالگی، زمانی که برای مسابقات کُشتی به امارات سفر کردم و به بهانه داشتن گذرنامه ایرانی از پذیرش ما امتناع شد به صورت کاملا اتفاقی با یک کمپ ام ام ای آشنا شده و وارد این رشته شدم هر چند از قبل آشنایی مختصر با آن داشته و تمرین نیز می کردم.

بله در ابتدا و از سن 10 سالگی به کشتی مشغول بودم، بعدا و در سال 91 وارد mma شدم

چون که ام ام ای با روحیات من سازگاری بیشتری داشت، راه بسیار دشواری است اما کاملا خرسندم.

اصلا اینطور نیست و بر عکس تفکر رایج mma رشته خشنی هم نیست. 2 مبارز بعد از بازی با هم رفیق می شوند و هیچ خشونتی بین شان نیست هرچند زد و خورد دارد و اتفاقا شدت آن نیز بالا است ولی باز هم بیانگر خشن بودن فرد نیست.

من خودم آدم زود جوشی هستم، ولی زود آرام شده و موقعیت را درک می کنم در واقع انسان آرامی نیستم ولی آرامش رو بسیار دوست دارم.

کشتی ورزش خیلی خوبی است اگر من هم توانستم وارد ام ام ای بشوم به خاطر پیشینه کشتی بود، ولی همان طور که گفتم وقتی با ام ام ای آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که توانایی آن را دارم تا در این رشته پیروز تر باشم.

خیر، به غیر از اسپانسرها و گروه پرشین واریورز (تنها تیم رسمی و بین المللی ایران که مبارز های با استعداد و کسانی که لول یک هستند را به بازی های خارجی اعزام میکند) حمایت از سوی دیگران صورت نمی پذیرد.

برخی از دور تماشا نموده و قضاوت می نمایند که اشتباه است. عده ای بدشان می آید، عده ای نیز با این رشته بیگانه هستند و حتی برخی از مربیان هنرهای رزمی ام ام ای را رد می نمایند شاید دلیل نیز نا آشنایی با ورزش حرفه ای و کسب و کار باشد.

مشکل اصلی را می توان ممنوعیت، نداشتن اسپانسر های اقتصادی و نبود امکانات کافی برای مبارز ها عنوان نمود.

بهترین آن ifc 6 در ایران و ماسبقه باکو که عالی بود و بدترین نیز بازی ایران ifc 4

از پدر، دوست، برادر بزرگ و استادم شهرام بهرامی

تحصیلات نه متاسفانه، شغل من فقط ورزش است و درآمدم نیز به وسیله مسابقات که زیاد نیست تامین می گردد هر چند به عنوان شغل اصلی نمی توان از آن نام برد ولی مجبور هستیم اینگونه به ام ام ای نگاه کنیم.

سختی هایی مانند بی پولی، بی توجهی و مسائل زندگی را متحمل می شوم، از ورزش نیز خدا را شکر اول سلامتی، بعد داشتن هدف، رفتن به سمت افتخار، داشتن روحیه ورزشکاری و از همه مهم تر به دست آوردن روحیه برای مقابله با سختی ها را به دست آوردم اما هنوز بسیاری از مسائل دیگر باقی مانده که باید از ورزش بیاموزم و به دست بیاورم.

خانواده در حد توان یاری نموده اند که بسیار سپاس گذارم، اما راجع به مسئولین صحبت نکنیم بهتر است.

توصیه من این است که اگر می خواهند به سمت این رشته ورزشی بروند بوکس، کشتی و گراپلینگشون را تقویت نموده و بعد وارد قفس شوند و این را بدانند که پول زیادی در mma نیست ولی اگر به سطح بالا برسند به درآمد باور نکردنی خواهند رسید هر چند اینگونه نیست که سریعا پول را به دست بیاورند زیرا زمان خودش طلب می نماید و باید پله پله بالا رفته و درآمد کسب نمایند.

هدف من رسیدن به رنک mma به زیر پنجاه است و بعد به امید خدا وارد شدن به سازمان های معروف مانند یو اف سی بلاتور و ان اف سی و غیره این سازمان ها که نام بردم از سازمان های لول یک جهان هستند و از اهداف سه ساله من، رسیدن به کمربند یکی از این سازمان ها است.

نه خوشبختانه باعث دوری من یا دوری کردن دیگران از بنده نشده اما درگیری فیزیکی در صورتی که مجبور به دفاع از خود باشم انجام می دهم.

البته که به رسمی شدن ام ام ای در ایران علاقه مند هستم، در صورت رسمی شدن می توان از لحاظ درآمدی و پیشرفت، روند را تسریع بخشد.

به هر حال چه مخالف و چه موافق، نمی توان منکر این شد که مسابقات ام ام ای جهانی رزمی را در مدت زمان چند سال دگرگون نموده است. شاید هنوز هم برای بسیاری باورکردنی نباشد که در مدت نسبتا کوتاهی مسابقات رزمی در کنار مسابقات مطرح ورزشی جهان جای گرفته باشند. همه اینها یعنی اینکه باید خودمان را برای دوره جدیدی در عرصه رقابت های حرفه ای رزمی آماده کنیم که بدون شک در آن از ام ام ای بسیار خواهیم شنید!

گزارش از ساسان ناصری زاده

ن

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10367

به "ام ام ای، زد و خورد پر هوادار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ام ام ای، زد و خورد پر هوادار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید