تشکیل الگوی زنجیره ارزش خرما در پنج استان خرماخیز

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود لطیفیان، راه حل اساسی برای افزایش بهره وری در باغات نخیلات را ایجاد زنجیره ارزش فراوری خرما دانست، و گفت: پایین بودن بهره وری آب، عدم امکان رقابت پذیری برای حلقه فراوری کنندگان به دلیل خرده مالکی، ایجاد ارزش افزوده پایین و پایین بودن سطح دانش فنی و تکنولوژی در حلقه فراوری از جمله چالش های موجود در حوزه باغات نخیلات کشور هستند.

تشکیل الگوی زنجیره ارزش خرما در پنج استان خرماخیز

وی با بیان اینکه یکی از راه های برون رفت از این چالش ها، ایجاد زنجیره ارزش خرما است و در جهان الگوهای مختلفی برای آنان وجود دارد، گفت: کشورهایی مانند تونس، مصر و مراکش با تشکیل حلقه های فراوری در زنجیره خرما به موفقیت هایی رسیده اند.

مدیرکل دفترامور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، مدل های فراوری محور، تشکل های تسهیل گر محور و خریدار محور را از جمله مدل هایی برای ایجاد زنجیره ارزش خرما مطرح نمود و گفت: آنالیز ها نشان می دهد که مدل خریدار محور یکی از موفق ترین مدل ها است و کشاورزی قرار دادی که ما در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می کنیم از مدل های موفق برای تشکیل زنجیره خرما است.

وی اضافه نمود: در نخلداری قراردادی در قالب زنجیره ارزش خرما میان نخلدار و یک شرکت خریدار پیش از شروع فرآیند فراوری منعقد می گردد و توافق هایی برای تامین نهاده ها، مشاوره، بازاریابی و فروش محصول صورت می گیرد.

لطیفیان با بیان اینکه این مدل برای ایجاد زنجیره ارزش خرما در کشور مناسب ارزیابی است، توضیح داد که اجرای موفق این مدل احتیاج به استراتژی دارد.

وی اذعان داشت: در فراوری خرما هدف ما ایجاد امنیت غذایی، تامین احتیاج صادراتی و تامین احتیاج صنایع فرآوری است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5528

به "تشکیل الگوی زنجیره ارزش خرما در پنج استان خرماخیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل الگوی زنجیره ارزش خرما در پنج استان خرماخیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید