تماشای پرندگان نادر در پارک ملی کلادو هند

به گزارش مجله سرگرمی، دانشمندان تخمین زده اند که در دنیا 400 بیلیون پرنده وجود دارد. این در حالی است که جمعیت کل انسان ها، 5 بیلیون برآورد شده است. تازه، دانشمندان تخمین می زنند که 8.7 میلیون گونه روی زمین زندگی می نمایند که انسان تنها یک گونه از این تعداد است! در نتیجه چرا به هندوستان که یکی از منابع زندگی بی شمار گونه حیوانی است، نروید. اگر می خواهید بیشتر این گونه های پرندگان و حیوانات را در یک مکان ببینید، به پارک ملی کلادو هند بروید. نام این پارک به انگلیسی Keoladeo National Park گفته می گردد.

تماشای پرندگان نادر در پارک ملی کلادو هند

بهتر است سفر هند را، تنها در بناهای تاریخی و دیدنی یا شهرهای شلوغ و پرجمعیتش تمام نکنید. این طبیعت این شبه جزیره بزرگ است که فرهنگ و آنچه امروزه می بینید، ساخته است. پس توجه شما خوانندگان را در این مقاله خبرنگاران به سمت پارک های طبیعی ملی هند می کشانیم. در این میان پارک ملی کلادو و پناهگاه پرندگان بهاراتپور در آن، مکانی عالی برای نزدیک شدن به حیات وحش است.

معرفی پناهگاه پرندگان بهارات پور یا پارک ملی کلادو غان

بهشت روی زمین برای پرندگان و شاید دیگر حیوانات، پارک ملی کلادو یا پناهگاه پرندگان بهارات پور است. مکانی که حیوانات و پرندگان در آرامش کامل و به دور از شکارچیان زندگی می نمایند. درون این پارک حتی بناهای تاریخی و دیدنی های هند وجود دارد که مقصدی عالی برای گردشگری است. اگر به نام این محوطه دقیق تر شویم، به کلمه غان می رسیم. کلمه غان یا غانا (Ghana) در نام این پارک ملی هند دیده می گردد و نشان دهنده نوع درختان پارک است. بیشتر گیاهان اینجا را، درختان غان با چوب های ضخیمش پر نموده است. این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

تاریخچه پارک ملی و شاهزادگان هندی

تنوع گونه های جانوری و شکاری در این پارک ملی آنچنان مطرح بوده که شاهزادگان هندی را به این منطقه می کشانده است. هر چند که امروزه این پارک، محافظت شده اما در گذشته پارک شکاری بزرگی بود. مکانی که مهاراجاهای هندی آن را ساخته بودند تا برای تفریحات و شکارهای خود، بهترین حیوانات را داشته باشد. در این پارک حیواناتی مانند گراز وحشی، چیتا، سامبار و نیلگای (نوعی گراز) زندگی می نمایند. حیواناتی که شاهان هندی عاشق شکار و تعقیب و گریز آن ها بودند. حتی در افسانه ها و داستان های هندی، بسیار راجع به شکار گفته شده است.

از دیگر اتفاقاتی که شهر بهارات پور مدام در هر فصل موسمی با آن دسته و پنجه نرم می کرد، سیل های ویرانگر بود. سیل هایی که نه تنها شهر، بلکه حیوانات و طبیعت را هم به خطر می انداخت. دولت هند برای جلوگیری از سیل، سد آجان (Ajan Dam) را در سال 1760 میلادی ساخت. در نتیجه این کار، شهر از دشمن دیرینه خود نجات یافت و کم کم دریاچه بهاراتپور هم شکل گرفت.

پناهنگاه حیوانات و پرندگان بیشتر مورد توجه واقع شد تا جایی که همه سال را می توانید به تماشای پارک ملی کلادو غانا بروید. بهترین زمان برای بازدید از پرندگان و پناهگاهشان، ماه های پاییزی و زمستانی است. در ادامه بیشتر راجع به جاذبه های پارک ملی کلادو هند صحبت می کنیم.

سافاری های پارک ملی کلادو هند

انواع مختلفی از سافاری ها برای ورود به پارک وجود دارند. بسته به سلیقه خود، می توانید فیل سواری، جیپ سواری یا ریکشاو سواری را انتخاب کنید. برای دید و دسترسی بهتر، فیل سواری یا ریکشاو سواری را به بازدید نماینده پارک پیشنهاد می دهیم. اگر به ورودی پارک بروید، در بیرون دروازه ورودی آژانس های مختلفی را خواهید دید که سافاری جیپ پیشنهاد می دهند. برای ورود به پناهگاه پرندگاه بهاراتپور یکی از این روش ها را انتخاب کنید. این سافاری های از ساعت 6 صبح تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه پیدا می نمایند.

هزینه هر سافاری و ورود به پارک برای گردشگران خارجی 200 روپیه است. هزینه ای بسیار ارزان حتی برای ایرانیانی که در تور هند شرکت نموده اند. برای به همراه داشتن دوربین عکاسی هم باید 200 روپیه بپردازید که در ورودی پارک از شما خواهند گرفت.

بهترین زمان برای بازدید از پرندگان مهاجر

خوشبختانه در پارک برای تمام گردشگران و در تمام طول سال باز است. بنابراین هر زمان که به هند سفر کنید، می توانید در سافاری های پارک ملی کلادو شرکت کنید. افرادی هستند که به پرنده نگاری علاقه دارندیا به صورت حرفه ای این کار را دنبال می نمایند. همچنین بسیاری از عکاسان حیات وحش که به دنبال جایزه های نشنال جئوگرافیک هستند، هم دقت نمایند. بهتر زمان بازدید از پارک ملی کلادو هند ماه های آگوست تا نوامبر برای تماشای پرندگان بومی پارک است. همان شهریور تا آذر می گردد. برای تماشای پرندگان مهاجر هم ماه های اکتبر تا فوریه (آبان تا بهمن) بهترین زمان سفر خواهد بود.

نوع پوشش گیاهی و یافتن حیوانات در میان درختان

درخت غان با تنه ها و چوب های ضخیم، درخت غالب در پناهگاه پرندگان بهاراتپور هستند. در کل، تمام این منطقه با درختان گرمسیری و برگ ریز و علفزارهای خشک پوشانده شده است. در برخی از مناطق دریاچه ها و آبگیرهایی دیده می شوند که منبع آشامیدنی حیوانات درون پارک هستند. جالب اینجاست که بیشتر گیاهانی که در این منطقه شناسایی شده اند، گیاهان خاک شور هستند. حتی گیاهان اقیانوسی که عاشق آب شورند، را در گوشه و کنار پارک ملی کلادو هند پیدا نموده اند. این پارک، بهشتی برای محققان و گیاه شناسان است.

حیوانات، جاذبه اصلی پارک

هر چند که گیاهان هم جذاب هستند اما این حیوانات و حیات وحش است که هر گردشگری را به خود جذب می نماید. گونه های بی شماری از پرندگان مهاجر از سیبری و آسیای میانه وارد این پارک می شوند. زمستان را در پناهگاه پرندگان بهاراتپور استراحت می نمایند و دوباره در بهار به سیبری باز می گردند. پرندگانی که در ادامه نامشان را آورده ایم، درون پارک خواهید یافت.

انواع غازها، پلیکان ها، اردک ها، عقاب، جغد، آبچلیک، تلیله، دم جنبانک، چکاوک ها، چکچک، مرغ مگس خوار، انواع گونه های پیتای، گنجشک و پی پیت ها یا همان انجیرخوارها.

اقامت در پارک ملی کلادو هند

یکی از دغدغه های گردشگران و طبیعت دوستان، دور بودن مسافت پارک های جنگلی و طبیعت وحشی از مراکز اقامتی درون شهرهاست. به همین خاطر در نزدیکی پناهگاه پرندگان بهاراتپور هتل های چند ستاره عالی ساخته شده است. هتل هایی که درون طبیعت مورد نظر این مقاله هستند؛ و شما را بیشتر به هدف تماشای حیات وحش در طبیعت هندوستان نزدیک می نمایند. هتل های بسیاری را در این محوطه وسیع پیدا خواهید نمود که دو تا از متفاوت ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم. برای رزرو آنلاین هتل در جیپور یا بهاراتپور پیشنهاد می دهیم به سایت خبرنگاران مراجعه کنید.

هتل لاکشمی ویلاس پالاس، زندگی در کاخ

افرادی که به دنبال اقامت های لوکس می گردند، هتل لاکشمی ویلاس پالاس Hotel Laxmi Vilas Palace را اینجا دارند. این هتل یا کاخ در پارک ملی کلادو هند دارای 30 اتاق بزرگ با تمام امکانات راحتی مدرن است. ترکیب معماری و اتاق های سنتی با وسایل مدرن راحتی شما گردشگران را بیشتر می نماید. نشانه های معماری هندی و راجپوتی را در این هتل خواهید یافت. هر یک از اتاق ها سبک و طراحی خاص خود را دارد و حمام ها با آب گرم و سرد مجهز شده اند.

  • آدرس: برای دسترسی به این هتل، باید به روستای کاکاجی کی کوتی در نزدیکی پناهگاه پرندگان بهاراتپور بروید.

اقامتی شبانه در کلبه جنگلی بهارات پور، زندگی در جنگل

یکی از جاذبه های هند را می توان زندگی در پارک ملی کلادو دانست. اگر داخل پناهگاه پرندگان، 1.5 کیلومتر پیش بروید، به کلبه های جنگلی بهاراتپور می رسید. مکانی عالی برای اقامت که تماشای پرندگان را از درون هتل، امکانپذیر می نماید. این هتل دارای 17 اتاق با مبلمانی مدرن و دسترسی به آب گرم و سرد در حمام است. هر کلبه چوبی در پناهگاه پرندگاه تراسی مجزا برای تماشای پارک دارد.

هر آنچه که از یک هتل انتظار می رود را اینجا خواهید یافت. مبلمان و تخت هایی راحت درون کلبه ها، تبدیل ارز، اتصال به اینترنت، کرایه ماشین، راهنما برای تماشای پرندگان و بسیاری دیگر.

  • آدرس کلبه های جنگلی: 1.5 کیلومتر دورتر از ورودی پناهگاه.

جاذبه های اطراف پارک ملی کلادو غانا

مسافت بسیاری را طی نموده اید تا به این پارک ملی برسید. پس بدون بازدید جاذبه های اطراف آن، این منطقه را ترک نکنید. جاهای دیدنی هند بسیاری در نزدیکی پناهگاه پیدا می کنید که در ادامه معرفی می کنیم. برای رسیدن به هر یک از این مکان ها، کافیست تاکسی با ماشین کرایه کنید. در میان هزینه های سفر به هند، کرایه تاکسی یا اتوریکشاو در هند بسیار ارزان تمام می گردد. جاذبه هایی مانند موزه دولتی بهاراتپور، دیگ پالاس (قلعه)، گانگا ماندیر و بسیاری دیگر از جمله این مکان هاست.

قلعه لوهاگار یا قلعه آهنی در هند

مردم هند برای هر قلعه تاریخی که دارند، نام و لقبی جذاب انتخاب می نمایند. قلعه لوهاگار Lohagarh Fort قلعه ای متعلق به قرن 18 میلادی است. این قلعه تماشایی توسط حکمران شهر جات، مهاراجا سوراج مال ساخته شده است. قلعه لوهاگار از قلعه های راجستان هند بوده که دارای دو دروازه در شمال و جنوب است. درون این بنای عظیم 3 کاخ زیر را خواهید دید.

  • کاخ خاص محل
  • کاخ پورانا محل
  • و کامرا محل

امروزه از کاخ کامرا (Kamra Palace) به عنوان موزه باستان شناسی منطقه استفاده می گردد. نحوه دسترسی به قلعه بسیار آسان است. تنها کافی است که از حمل و نقل عمومی هند مانند اتوریکشاو با ریکشاو بهره ببرید.

  • ساعات بازدید از قلعه آهنی: از 9 صبح تا 05:30 بعد از ظهر

فاصله پارک ملی تا شهرهای معروف هند

گردشگرانی که در دهلی هستند، به راحتی با وسایل حمل و نقل دهلی می توانند خود را به این منطقه برسانند که در ادامه این روش ها را نام می بریم.

1- با پرواز و خطوط داخلی هواپیمایی هند

نزدیکترین فرودگاه به پارک ملی کلادو هند فرودگاه آگرا بوده که در 56 کیلومتری بهارات پور قرار گرفته است. اگر در هر یک از شهرهای واراناسای، بمبئی، لاکنو و دهلی هستید، تنها کافیست که پروازهای روزانه آگرا را خریداری کنید. از فرودگاه تا پارک هم تاکسی بگیرید.

با قطارهای بین شهری هند ایستگاه قطار شهر بهارات پور به تمام شهرهای بزرگ هند مانند جیپور، آگرا، بمبئی و دهلی متصل است. بنابراین ارزان ترین وسیله سفر در هند را انتخاب کنید و به تماشای حیات وحش هند بروید.

2- با سفرهای جاده ای در هند

شبکه ای عالی از جاده ها، شهر بهارات پور را به شهرهای بزرگ راجستان، اوتار پرادش، هاریانا و دهلی وصل می نماید. خدمات منظم اتوبوس از دهلی، ماتورا، جیپور، الوار و مناطق مجاور از دیگر گزینه های پیش روست.

گردشگرانی که در شهر صورتی جیپور هستند، هم می توانند به راحتی خود را به پارک ملی کادو غانا برسانند. بنابراین اگر در ماه های سرد سال، به هند سفر نموده اید، تماشای حیات وحش و سافاری های هند را از دست ندهید.

قطار جیپور به بهاراتپور، کمترین مسافت

تنها کافیست که به ایستگاه قطار جیپور بروید. روزانه 17 قطار بین این دو شهر جابه جا می شوند و هر قطار 3 ساعته به مقصد می رسد. راهنمای سفر به جیپور را بخوانید تا محل دقیق راه آهن جیپور را بیابید. پس از آن، برای یک بازدید یک روزه از پارک ملی کلادو سوار قطار شوید.

سفرهای جاده ای در هند

با یک اتوبوس مستقیم از شهر جیپور Jaipur به بهاراتپور بروید که 4 ساعت زمان می برد. چرا که ایستگاه اتوبوس بهارات پور در فاصله 2 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. کرایه این اتوبوس ها بین 250 تا 350 روپیه هند است و برای مسافران بک پکری و جوانان عالی است.

تمام سفر هند را در دهلی نگذرانید. هندوستان کشور پهناور و پر از شگفتی است. بازدید از پارک ملی کلادو هند و عکاسی از پرندگان یا فیل سواری درون جنگل را از دست ندهید. تنها با برنامه ریزی تور یک روزه از جیپور می توانید تجربه ای بی نظیر برای خود بسازید. خوانندگانی که سفر به هند داشته اند، لطفا برای ما کامنت گذاشته و از سفر خود برای ما بنویسند. آیا در هند، ببر هم دیده اید؟

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40579

به "تماشای پرندگان نادر در پارک ملی کلادو هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای پرندگان نادر در پارک ملی کلادو هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید