جسارت پاسخ به پرسش های جنسی فرزندتان را داشته باشید

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، تربیت جنسی، فرایندی است که طی آن نگرش ها، باورها و ارزش ها در کودک شکل می گیرد و در تمام طول عمر بر موضوعات مهمی مثل روابط بین فردی و عاطفی، صمیمیت، هویت و گرایش جنسی او تأثیرگذار است. در فرایند تربیت جنسی، رفتارها و مهارت های والدین در این زمینه، کیفیت ارتباط با فرزند، ارائه اطلاعات مناسب، به جا و به موقع، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

جسارت پاسخ به پرسش های جنسی فرزندتان را داشته باشید

عدم توجه به تربیت جنسی، می تواند پیامدهای زیادی را برای والدین و فرزندان به بار بیاورد. این بی توجهی و نامطلعی، می تواند به شکل رفتارهای تند، خشِن و واکنشی والدین در برابر کنجکاوی های جنسی طبیعی فرزندشان باشد، می تواند به شکل عدم نظارت صحیح بر فرزند و روابط او باشد یا می تواند عدم آموزش به فرزندان در خصوص مسائل ضروری ای که در هر سن باید بدانند، باشد. همه این مسائل، احتمال خطرات جنسی را در فرزندان افزایش می دهد.

کتاب تربیت جنسی بچه ها و نوجوانان تألیف محمدرضا غیوری و حسین غیوری، ابتدا به ارائه تعاریفی از تربیت جنسی در دوره های سنی مختلف می پردازد و در ادامه موضوعات مهمی همچون چگونه از انحراف جنسی فرزندمان پیشگیری کنیم؟، چگونه به پرسش های جنسی کودک پاسخ دهیم؟، تربیت جنسی با آموزش جنسی تفاوت دارد، پرسش جنسی کودک پاسخ ساده می خواهد، یک نکته دخترانه برای سلامت جنسی، آنچه باید درباره تربیت جنسی فرزندتان بدانید، آموزش سلامت جنسی در مدارس، در صورت وقوع تجاوز جنسی چه باید کرد؟، مراقبت جنسی در حضور بچه ها، مهمترین مطالبی که نوجوانان باید درباره رابطه جنسی بدانند، چه زمانی باید والدین در خصوص رابطه جنسی با فرزندانشان صحبت نمایند؟ و پیشنهاد اسلام در تربیت جنسی نوجوانان را طرح و مورد آنالیز قرار می دهد.

تمایلات جنسی، تنها مختص دوره بلوغ نیست

بعضی ها در صندلی پدر و مادر، جرأت و جسارت پاسخ به پرسش های جنسی کودکشان را ندارند. آنها بر این باورند که پاسخ به این سوالات، از موقعیت و صندلی والد بودنشان می کاهد و چشم و گوش بچه ها را باز و آنها را گستاخ می نماید! بعضی از والدین هم که به این سوالات پاسخ می دهند، یا اطلاعات مناسب با سن کودک ندارند یا صداقت در بیان این مطالب را ندارند. بعضی هم با شانه خالی کردن از این وظیفه مهم، شرم و حیا را بهانه می نمایند و از دادن جواب طفره می فرایند. اما والدین باید بدانند پرسش های جنسی کودک از چهار پنج سالگی آغاز می گردد و این یکی از مراحل طبیعی تکامل جنسی اوست که اگر به درستی به سوالات کنجکاوانه او پاسخ ندهند، ذهن او بیشتر درگیر مسائل جنسی می گردد و در این گیرودار، چه بسا که به خطا هم برود.

در تربیت جنسی، درک دقیق والدین از شرایط سنی فرزند بسیار مهم است و نباید به سوال ها یا بیداری جنسی او بی اعتنایی کرد یا با نصیحت و پندهای افراطی، کودک را ترساند. والدین باید مطلع باشند گرچه بلوغ جنسی در سنین بالاتر از دبستان اتفاق می افتد، اما تمایلات جنسی و پرسش های پیرامون آن، تنها مختص به دوره بلوغ نیست، بلکه مدت ها پیش از آن به صورت احساسی ویژه در کودک پدید آمده و بسیاری از عادت های نامناسب کودک که از نگاه پدر و مادر مخفی می ماند، در این دوره شکل می گیرد.

بلوغ؛ بهار امید یا زمستان ناامیدی؟!

بیشتر والدین از آشفتگی دوران بلوغ مطلعند و دوران بلوغ را با احساساتی متناقض به خاطر می آورند، مانند بهترین زمان یا بدترین زمان، سن دانایی یا سن نادانی، بهار امید یا زمستان ناامیدی که این احساسات حاکی از فراز و نشیب های روح یک نوجوان است. او گاهی شاداب، خرسند و سرزنده و گاهی پژمرده، اندوهگین و ساکت است. نوجوانان به دلیل احساس توانایی برای عمل جنسی، تشدید انگیزه های جنسی، کنجکاوی درباره موضوعات جنسی، کوشش برای مشخص نقش جنسی و ترس شدید از نتایج فعالیت جنسی، نسبت به امور جنسی حساس هستند. این حساسیت بیش از اندازه که با ترشح هورمون های جنسی همراه است، تمایلات جنسی نوجوان را تشدید می نماید.

اگر روش مآغاز و قانونی برای بهبود امیال جنسی مقدور نباشد، امکان انحراف نوجوان وجود دارد و این انحراف بیشتر به صورت کامجویی های بدلی (خودارضایی، همجنس بازی، نظربازی) تجلی می نماید. برای حل چنین مسائلی، باید پیش از هر چیز به ارزیابی پرداخت. در ارزیابی و شناخت مسائل جنسی، ابتدا باید تاریخچه زندگی فرد را به دست آورد و براساس آن روش های تغییر رفتار را انتخاب و شیوه های شناختی همچون مطلعی فرد را در سرلوحه برنامه ها قرار داد. با توجه به اینکه سلامت نفس در دوران نوجوانی از عوامل سلامت روان و رفتار دوره جوانی است، این موضوع بر بسیاری از جنبه های شخصیت جوانان نیز تأثیر می گذارد و جوانان امروز باید با درک موضوع و مطالعه، به تربیت نفس خود بکوشند.

نخستین چاپ کتاب تربیت جنسی بچه ها و نوجوانان در 130 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات آنارام راهی بازار نشر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96007

به "جسارت پاسخ به پرسش های جنسی فرزندتان را داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جسارت پاسخ به پرسش های جنسی فرزندتان را داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید