خبرنگاران اجرای 13 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله سرگرمی، تبریز- خبرنگاران- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس اعلام معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ، این استان با حدود 6هزار هکتار اجرا و هفت هزار هکتار در دست اجرا به عنوان یکی از استان های شاخص کشور در اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار است.

خبرنگاران اجرای 13 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در آذربایجان شرقی

اکبر فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در ایجاد شبکه های آبکمک هم از محل اعتبارات رودخانه های مرزی که از صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود در سه سال گذشته حدود 20 هزار هکتار از اراضی نواحی مرزی مجهز به شبکه های آبکمک شده که در طول تاریخ کشاورزی استان بی سابقه است.

وی با اشاره به اینکه امکان اجرای سامانه های نوین آبکمک در اراضی دیم وجود ندارد، افزود: اجرای سامانه های آبکمک تحت فشار نیازمند الزاماتی همچون استخر ذخیره آب و انرژی برق مناسب است.

فتحی با اشاره به اینکه در 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هم به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های تحت فشار وجود ندارد، افزود: در اراضی کشاورزی 12 شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه های آبکمک کم فشار با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اجرا می شود.

وی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت و استفاده از گلخانه ها از سایر اقدامات ضروری در راستای افزایش کارآیی مصرف آب در کشاورزی استان است که خوشبختانه کارهای خوبی در این زمینه صورت پذیرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین در خصوص لزوم انجام طرح های عمرانی و پرکردن خلاء جهادسازندگی سابق نیز گفت: ایجاد هم افزایی بیشتر و بهتر در راستای امنیت غذایی، از اهداف اصلی ادغام جهادسازندگی و سازمان کشاورزی سابق بود.

فتحی اظهار کرد: ماموریت جهادسازندگی در مراحل اولیه تاسیس خود برطرف محرومیت از چهره روستاها و مناطق محروم کشور بود که به همین دلیل فرمان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر تاسیس جهادسازندگی صادر شد.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان کشاورزی اسبق تامین امنیت غذایی بود و بیشتر در امور زراعت و باغبانی فعالیت می کرد، ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی جهادسازندگی علاوه بر پشتیبانی ماموریت مهندسی رزمی جبهه های حق علیه باطل را نیز برعهده داشت، در دوران سازندگی؛ جهادسازندگی فعالیت خود در روستاها را از سر گرفت و حقیقتاً در راستای توسعه کالبدی روستاها، برطرف محرومیت و انجام زیرساخت ها در روستاها اعم از آب و برق، توسعه راه روستائی، مدرسه سازی و خانه های بهداشت کارهای زیادی انجام داد.

فتحی، افزود: مسئولان در آن مقطع به این نتیجه رسیدند که سازمان کشاورزی و جهادسازندگی در راستای امنیت غذایی می توانند از هم افزایی بیشتر و مطلوب تری برخوردار باشند، آنچه که می توانست به این هم افزایی کمک کند عدم تجزیه بخش های عمرانی جهادسازندگی از جهادکشاورزی بود که متاسفانه این تجزیه انجام گرفت و بعد از ادغام یک سری از کارهای جهادسازندگی که جنبه عمرانی داشتند بلاتکلیف ماند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: اگر سازمانی تحت عنوان سازمان عمران و توسعه روستائی ذیل وزارت جهادکشاورزی تشکیل شود شاید بتواند خلاءهای موجود را برطرف کند.

وی با اشاره به کمبود آب و منابع آبی و تاثیر آن در کشاورزی، گفت: در آبکمک سنتی بهره وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است، برای برطرف این مشکل یک سری اقدامات زیرساختی در زیربخش های مختلف کشاورزی اعم از اصلاح سیستم های آبکمک، ایجاد شبکه های آبکمک از جمله کانال های انتقال آب، انتقال آب با لوله و اصلاح سیستم های آبکمک سنتی به آبکمک صنعتی مانند آبکمک قطره ای و بارانی بایستی انجام می شد که خوشبختانه بسکمک از این اقدامات در حال اجرا می باشد.

مسوول تنظیم بازار وزارت صمت است

وی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار استان در روزهای اخیر، افزود: مسئول تنظیم بازار در حوزه مختلف چه در محصولات کشاورزی و چه در تامین و تهیه کالاهای اساسی وزارت صمت می باشد.

وی گفت: در استانها ستاد تنظیم بازار در استانداری هر استان تشکیل می شود که جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از از اعضای ستاد تنظیم بازار استان تابع تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد می باشد.

فتحی ادامه داد: اگر قیمت فروش تخم مرغ در بازار از نرخ معین شده در ستاد تنظیم بازار بیشتر است و گران فروشی اتفاق می افتد طبیعتاً نهادهای درگیر و وظیفه مند در این امر باید ورود کرده و نرخ بازار را کنترل و تعدیل کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین در خصوص محصولات اقتصادی بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: در شهرستان های گرمسیر استان از جمله شهرستان های جلفا و خداآفرین ایجاد باغات و ساخت گلخانه ها با توجه به قرار داشتن در کنار رودخانه مرزی ارس توجیه پذیر بوده و بستر اقتصادی آن نیز فراهم می باشد.

وی افزود: در شهرستان های جنوبی استان با توجه به قرار داشتن در حوضه دریاچه ارومیه و کمبود منابع آبی در این حوضه، کاشت محصولات کم آب بر به خصوص ایجاد گلخانه ها توجیه اقتصادی داشته و بستر صادرات محصولات گلخانه ای نیز فراهم است.

وی همچنین با اشاره به تبعات منفی ویروس کرونا در بخش کشاورزی استان، گفت: بخش پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی بیشترین تاثیرپذیری را از ویروس کرونا داشته است.

وی گفت: معدوم سازی جوجه های یکروزه یکی از اثرات منفی شیوع ویروس کرونا در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی بود که به دلیل کاهش مصرف گوشت مرغ در ایام کرونا صورت گرفت.

فتحی در خصوص نظام بهره برداری بخش کشاورزی نیز مطرح نمود: نظام های مختلف بهره برداری کشاورزی از گذشته های دور در کشور مرسوم بوده است و بعد از انقلاب اسلامی، نظام های بهره برداری کشاورزی عمدتاً در قالب نظام تعاونی تولید شکل گرفت که در آن برای جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی و کاهش هزینه ها در واحدهای تولیدی؛ سهم های معینی برای هر کشاورز با عنایت به جایگاه مالکیت و قانون ارث نظام تعاونی تولید در کشور و استان عملیاتی شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: استفاده از انواع تسهیلات کشاورزی با نرخ سود کمتر، استفاده از حقابه ها و انواع ادوات مکانیزاسیون، انجام زیرساخت های کشاورزی از جمله اصلاح سیستم های آبکمک، ایجاد شبکه های آبکمک در حوزه های تعاونی تولید از شاخص ترین سیاستهای تشویقی سازمان جهادکشاورزی استان در راستای پیاده سازی نظام بهره برداری تعاونی تولید در سطح استان و جلوگیری از کوچک شدن اراضی زراعی می باشد که مورد بهره برداری قرار می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و خاطرنشان ساختن این موضوع که مصرف آب در بخش کشاورزی کشور و استان بیش از استانداردهای رایج می باشد، گفت: ایجاد شبکه های نوین آبکمک در مزارع و باغات یکی از موثرترین راهکارهای اجرایی در راستای افزایش کارآیی مصرف آب و بهینه سازی فرآیند مصرف منابع آبی در کشاورزی استان است که خوشبختانه در طول 3 سال گذشته بیست هزار هکتار از اراضی زراعی از محل رودخانه های مرزی و یازده هزار از محل احیاء دریاچه ارومیه اجرا و عملیاتی شده اند.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق مطالعات و برآوردهای انجام یافته در یک سال گذشته، میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به نحو محسوسی افزایش پیدا کرده، میزان مهاجرت های معکوس به روستاها بیشتر شده است که این امر نشان دهنده تمایل و رغبت قشر جوان جامعه برای پرداختن به فعالیتهای کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: اگر سوددهی مناسب در بخش کشاورزی ایجاد شود، طبیعتاً سرعت توسعه کشاورزی از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و مدرن، تامین امنیت غذایی و ضریب خودکفایی کشور از واردات محصولات کشاورزی ارتقاء خواهد یافت.

امکان ایجاد باغ و تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی در حوضه دریاچه ارومیه وجود ندارد

وی در ارتباط با احداث باغ جدید و بازسازی باغ های مخروبه استان نیز گفت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان یکی از 3 حوضه آبریز استان با محدودیت منابع آبی و کمبود آب روبرو هستیم و طبق مصوبه دولت امکان ایجاد باغ و تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی در حوضه دریاچه ارومیه وجود ندارد، اما اصلاح و احیاء باغات جزو اولویت های کاری سازمان جهادکشاورزی استان واقع شده است که سرشاخه کاری باغ های گردو در راستای حمایت و پشتیبانی از طرح اصلاح و احیاء باغات استان انجام می شود.

فتحی در خصوص فرایند توسعه کشت محصول پسته در آذربایجان شرقی اظهار کرد: محصول پسته نسبت به سایر درختان از میزان مصرف آب کمتری برخوردار است و سازگاری مناسبی با شرایط نامناسب خاک از جمله شوری خاک زراعی دارد، لذا کشت پسته در قالب کشت محصولات کم آب بر در نوسازی باغات با محصولات پرآب بر اراضی حوضه دریاچه ارومیه به کشاورزان توصیه می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به جایگاه حساس و خطیر مراکز تحقیقاتی استان در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه با حضور جناب آقای دکتر خاوازی در بالاترین مقام عالی وزارت جهادکشاورزی منبعد مراکز تحقیقاتی در قالب طرح یاوران تولید همگام با مروجین کشاورزی حضور فعالی در مزارع داشته و ارقام جدید و مناسب تری به بخش زراعت و باغبانی کشور و استان معرفی خواهند کرد.

فتحی همچنین با اشاره به انتخاب روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان روبط عمومی برتر در بین روابط عمومی های جهادکشاورزی استان ها در همایش روابط عمومی های وزارت جهادکشاورزی، این موفقیت را به تمامی اصحاب رسانه، خبرگزاری ها، روزنامه های استانی و خانواده بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان شرقی تبریک گفت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 96676

به "خبرنگاران اجرای 13 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اجرای 13 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید