خبرنگاران مذاکره یا مخاصمه؟

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مذاکره، ترفندی نخ نما که هر از گاهی از سوی دونالد ترامپ و مقامات نزدیک به او در قبال ایران و با اهدافی چون بهره برداری انتخاباتی مطرح می گردد، تا به امروز همیشه فاقد عنصر اصلی صداقت بوده و ادامه فرایند فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران در حوزه های گوناگون، شاهدی بر این واقعیت است.

خبرنگاران مذاکره یا مخاصمه؟

چندی پیش و در پی تبادل چند زندانی میان ایران و آمریکا، مقامات عالی کاخ سفید این بار تنها در فاصله کمتر از شش ماه تا برگزاری انتخابات 2020 و همزمان با اوضاع سراسر آشفته و آشوب آمریکا به دلیل اعتراض های گسترده ضدنژادپرستی، یک بار دیگر ترفند مذاکره با ایران را مطرح کردند تا شاید بخت آنها را در انتخابات ریاست جمهوری سیزده آبان امسال تقویت کند.

تبادل زندانی و تکرار موضوع مذاکره از سوی طرف آمریکایی درحالی مطرح شده که قرار است فردا(26 خرداد)نشست فصلی شورای حکام انجام گردد و تا چند روز دیگر نیز نهمین گزارش دبیرکل سازمان درباره آخرین شرایط قطعنامه 2231 منتشر می گردد؛ دو رویدادی که واشنگتن تقلا می نماید به وسیله اعمال نفوذ در آن، فتیله فشار حداکثری علیه ایران را بالاتر بکشد. از سویی هم جنگ مالی تمام عیار دولت آمریکا علیه مردم ایران که تا حد تحریم دارو و مواد غذایی نیز پیش رفته، هم چنان در جریان است.

سناریوی تازه دیگر برای تشدید فشار حداکثری علیه ایران، ادعاهای آمریکایی درخصوص حمله سال گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان است که این بار از زبان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل رانده شده است؛ ادعاهایی بدون پایه واساس مبنی بر نقش ایران در این حملات که قویا از سوی مقامات جمهوری اسلامی تکذیب شد.

مستاجران کاخ سفید خود بخوبی می دانند مذاکره و فشار حداکثر با هم جمع نمی شوند؛ به نظر می رسد آنها با پیش کشیدن موضوع مذاکره، هدفی جز ترمیم وجهه مخدوش خود نزد افکار عمومی آمریکا برای بازگردان بخشی از بخت انتخاباتی از دست رفته خود نداشته باشند. هرگونه گام صادقانه دولت ترامپ در قبال ایران، بدون تردید باید با اقدام و عمل در زمینه برطرف تحریم های غیرقانونی و یکجانبه علیه مردم ایران برداشته گردد.

دونالد ترامپ چند روز پیش و به دنبال آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی در توییتی از این رویداد ابراز خوشحالی کرد و ضمن تشکر، از ایران خواست برای توافق جدید تا انتخابات آمریکا صبر نکند.

بی تردید پیشنهاد توافق بهتر و مذاکره از سوی آمریکا همزمان با تشدید فشارها و جنگ روانی کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر همخوانی ندارد و می تواند به نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی عوامل دولت آمریکا را در قبال ایران و یا ریاکاری کاخ سفید را نشان می دهد.

در این میان گزارش ها حاکی است که آمریکا به دنبال تصویب قطعنامه ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران است. لورنس نورمن خبرنگار ارشد نشریه وال استریت ژورنال اخیرا در پیامی توییتری خاطرنشان کرد که اطلاع یافته آمریکایی ها به دنبال تصویب قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند که حاوی محکومیت عدم همکاری ایران با پادمان های آژانس باشد.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز روز گذشته از تداوم کارشکنی های آمریکا و متحدانش علیه ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اطلاع داد.

در خصوص مسئله تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا باید به این موضوع اشاره گردد که به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که ذیل توافق هسته ای ایران موسوم به برجام با اجماع اعضای شورا به تصویب رسید، جمهوری اسلامی ایران مجاز خواهد بود از 27 مهرماه امسال نسبت به خرید و فروش تسلیحات متعارف اقدام کند اما واشنگتن به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده است.

قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته ای ایران با 1+5 صادر شد، هرگونه دادو ستد تسلیحاتی ایران با کشورهای دیگر را برای یک بازه زمانی پنج ساله تا 18 اکتبر 2020 برابر با 27 مهر ماه 1398 ممنوع خاطرنشان کرد. جمهوری اسلامی ایران هم به نشانه پایبندی به این توافق تا به امروز از هرگونه تجارت اسلحه با دنیا اجتناب نموده است. تا انتها موعد قانونی تحریم های تسلیحاتی علیه ایران چهارماه بیشتر نمانده و تکاپوی آمریکا برای تمدید این تحریم ها از ابتدای امسال شمسی جدی تر شده و هر روز هم ابعاد تازه ای به خود می گیرد.

کاخ سفید اردیبشهت سال 97 به صورت یکجانبه از توافق هسته ای که با قدرت های دنیا آن را امضا نموده بودند، خارج شد. واشنگتن پس از خروج از برجام تحریم های غیرقانونی را نیز علیه ایران اعمال کرد. تهران پس از درخواست های مکرر از کشورهای اروپایی برای پایبندی به تعهدات خود در برجام خاتمه اردیبهشت سال 98 و در سالروز خروج آمریکا از برجام اولین گام خود برای کاهش تعهدات در برجام برداشت. ایران خاطرنشان کرد که در چندین مرحله تعهدات خود در توافق هسته ای را کاهش خواهد داد و هر زمان طرفین توافق به تعهدات خود عمل نمایند تهران نیز از گام های خود عقب نشینی می نماید.

آمریکا در حالی به دنبال از بین بردن توافق هسته ای و قطعنامه 2231 سازمان ملل است که مقامات روسیه و چین بر پایبندی شان نسبت به این دو توافق تاکید داشته اند. مقامات روسیه و چین اعلام نموده اند که توافق هسته ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت یک واحد یکپارچه را تشکیل می دهند که نمی توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد و طبق ماده 25 منشور سازمان ملل، طرف آمریکایی ملزم است که تصمیم های سازمان ملل را اجرا کند نه آنکه به وسیله اقدامهای غیرقانونی آنها را تضعیف کند.

در این میان با توجه به اینکه ترامپ در مسائل داخلی از جمله انتقادها از مدیریت اوضاع کرونا و اعتراض های گسترده به تبعیض نژادی در این کشور به شدت تحت فشار بوده، برای رسیدن به هدفش در انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به شدت در تنگنا واقع شده است و حتی روز گذشته از شکست احتمالی اش در انتخابات امسال میلادی سخن به میان آورد.

ترامپ، آشفته از عواقب شیوع کرونا در آمریکا و تظاهرات سراسری علیه نژادپرستی در کشورش، آن هم در آستانه انتخاباتی که به شدت احتیاج به رو کردن برگ های برنده نزد مردم کشورش دارد، تحت فشار واقع شده است و اخیر هم اذعان نموده که ممکن است برنده انتخابات نگردد هرچند تازه ترین نظرسنجی ها هم حکایت از فرایند کاهشی شانس ترامپ در این انتخابات است.

تشدید اقدامات خصمانه دولت ترامپ علیه ایران و شروع جنگ روانی جدید کاخ سفید است. هر چند عیار سیاست های نخ نمای دولتمردان آمریکایی علیه ایران طی چند دهه اخیر معین شده اما لزوم هوشیاری و اتخاذ سیاستهای هوشمندانه در قبال طرح های پنهانی و ریاکارانه واشنگتن و هم پیمانانش بیشتر از هر زمان دیگری امری مهم به شمار می رود.

طبق مقررات بین المللی، ایالات متحده به عنوان ناقض برجام حق ورود به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را ندارد چون اصل توافق را نقض نموده بنابراین صلاحیت هرگونه اظهارنظر و موضع گیری در خصوص برجام و توافق های مرتبط با آن را ندارد.

ترفندی نخ نما که هر از گاهی از سوی دونالد ترامپ و مقامات نزدیک به او در قبال ایران و با اهدافی چون بهره برداری انتخاباتی مطرح می گردد، تا به امروز همیشه فاقد عنصر اصلی صداقت بوده و ادامه فرایند فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران در حوزه های گوناگون، شاهدی بر این واقعیت است.

اطهر اینانلو

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 99546

به "خبرنگاران مذاکره یا مخاصمه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مذاکره یا مخاصمه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید