زنانِ دانشگاهی؛ فرصتی برای اقتصاد دانش بنیان

به گزارش مجله سرگرمی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، یکی از مهم ترین فرصت ها برای بهره مندی از توانمندی های بانوان را حضورشان در عرصه دانشگاهی می داند.

زنانِ دانشگاهی؛ فرصتی برای اقتصاد دانش بنیان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش بانوان به عنوان نیم اثرگذار و سرنوشت ساز جامعه، این روزها با حضور در اثرگذارترین بخش های کسب وکارهای دانش بنیان و استارتاپی از گذشته پررنگ تر است به طوری که بخشی قابل توجه از شرکت های دانش بنیان با یاری بانوان ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی آفرینی می نماید.

نقش بانوان به عنوان نیم اثرگذار و سرنوشت ساز جامعه، این روزها با حضور در اثرگذارترین بخش های کسب وکارهای دانش بنیان و استارتاپی از گذشته پررنگ تر است به طوری که بخشی قابل توجه از شرکت های دانش بنیان با یاری بانوان ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی می نماید.

شاید نقش نیمه سرنوشت ساز جامعه تا همین چند سال قبل و به واسطه تکیه به فرهنگ سنتی و خاک خورده، صرفا محدود به قلمروی خانه، فرزندآوری و فرزندپروری محدود می شد، اما اقتصاد دانش بنیان فرهنگ و منشی را با خود به ارمغان آورده است که تنها نقش زنان را نادیده نمی گیرد بلکه به عنوان یک بازوی قدرتمند و محکم به حساب می آید. زنان امروز نقش آفرین میدان عمل کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی هستند. این موضوع از حد و اندازه شعار فراتر رفته است و اکنون، شمار کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی که زنان بنیان گذار، نقش آفرین کلیدی شان هستند و تعدادشان هم کم نیست گواه این مدعاست.

نسبت مشارکت زنان در حوزه های مختلف کاری و برابری آن ها با مردان در کشورها متفاوت است بنابراین برای ارتقا برابری و مشارکت زنان در حوزه های مختلف پیچیدن نسخه واحد بدون توجه به ویژگی های کشورها هدف ارتقای برابری را تامین نمی نماید.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز بر نقش کلیدی بانوان تأکیدی ویژه دارد، نکته ثابت صحبت هایش در جمع های پژوهشی، دانشگاهی و فناور، نقش کلیدی بانوان و ضرورت نگاه جامعه به این سوی جامعه است.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان ، بیان نموده است که محوری ترین و اساسی ترین عامل موفقیت در این رشد و توسعه نیروی انسانی است. زنان بالقوه نیمی از ظرفیت های انسانی را در حوزه های مختلف فعالیتی به ویژه علم و فناوری تشکیل می دهند. به عبارت دیگر لازمه رشد و توسعه واقعی علم و فناوری در گرو مشارکت بیشتر زنان در این بخش است.

رویکرد معاونت علمی و فناوری به عنوان بازوی دولت در این راستا، بسترسازی توسعه کسب وکارهای دانش بنیان و استارتاپی با بنیان گذاری بانوان است، که قطعاً منجر به بهبود و تثبیت صندلی بانوان در اکوسیستم نوآوری و فناوری و افزایش نقش زنان در توسعه مالی خواهد شد.

یکی از زمینه های موجود در حوزه کسب وکارهای استارتاپی، صنایع خلاق و فرهنگی است که بانوان به دلیل نوع روحیه، در این زمینه مزیت نسبی دارند و با عنایت به تعداد قابل توجه خانم های فارغ التحصیل دانشگاه ها به ویژه در رشته های هنر، علوم انسانی و کامپیوتر، آنان می توانند نقش مهمی در توسعه شرکت های خلاق ایفا نمایند.

از سوی دیگر حوزه هایی نظیر طراحی مدر و لباس، تبلیغات، طراحی و فراوری اسباب بازی، پویانمایی، محتوای دیجیتال، گردشگری و صنایع دستی به عنوان زیر مجموعه ای از صنایع خلاق می توانند در توسعه اشتغال خانگی بانوان نقش محوری داشته باشند.

برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق عملاً برنامه محوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از ایجاد و توسعه کسب وکارهای استارتاپی و مشاغل خانگی، با عرضه الگوی نوین کسب وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات است. لذا برنامه توسعه صنایع فرهنگی و خلاق، یک فرصت استثنایی برای ارائه الگوهای جدید کسب وکار بانوان با حفظ فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را مهم ترین لازمه بهره مندی از توانمندی و استعدادهای بانوان در عرصه اقتصاد دانش بنیان می داند و می گوید: در این زیست بوم که با حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی در سرمایه گذاری بر روی ایده های نوآورانه و کسب و کارهای دانش بنیان بانوان شکل می گیرد، توانمندی زنان در توسعه اقصاد دانش بنیان شکوفا می گردد.

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در شناخته شدن توانمندی های فناورانه زنان

رئیس ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ظرفیت منحصربه فرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در شکل گیری کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی بانوان اشاره می نماید و می گوید: حوزه ICT بستری مساعد است که فارغ از نگرش های پیشین به توانمندی زنان در حوزه نوآوری و بر پایه هوش، کارآمدی و نوآوری فضای جدیدی برای حضور زنان در میدان کارآفرینی دانش بنیان باشد.

به اعتقاد ستاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن آن که بستری مساعد است تا کارآفرینی زنان در حوزه فناوری رنگ واقعیت بگیرد، زمینه ساز اشتغال بانوان که سهمی 55درصدی از فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر را به خود اختصاص داده اند در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بر ضرورت حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان بانوان تأکید دارد: باید کوشش کنیم تا ضمن ایجاد زمینه حضور زنان سرمایه گذار خطرپذیر در عرصه دانش بنیان از یک سو، فضا را برای تغییر نگرش سرمایه گذاران بخش خصوصی به نوآوری های زنان و اعتماد به آنان برای سرمایه گذاری فراهم کنیم.

به گفته ستاری، علاوه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از حوزه های فناوری و کسب و کار، میدان ویژه نقش آفرینی زنان به شمار می رود که حضور مؤثر زنان در این عرصه ها منوط به شکل گیری محیط مساعد برای کسب و کار آنان است.

تکاپو برای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری بانوان

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان حضور مؤثر زنان در عرصه مدیریت بیش از 350 شرکت دانش بنیان را معیاری برای کارمدی و ضرورت مساعدسازی فضا برای حضور آنان در این عرصه عنوان می نماید و می گوید: در حال حاضر بانوان در عرصه مدیریت شرکت های دانش بنیان نقشی 25 درصدی دارند. اما برای پررنگ تر شدن حضور آنان باید زمینه های مساعد حضور در این فضا که از حال و هوای استخدامی و کارمند متفاوت است، ایجاد گردد.

وی به چالش های حضور زنان در عرصه کسب و کار اشاره می نماید و می افزاید: یک زن نخست برای حضور در فضا کسب و کار و تحقق ایده های نوآورانه خود با چالش های متعددی روبرو است از جمله آن که نخست باید توانمندی ای خود را به فرهنگ حاکم بر این فضا اثبات کند، بر همین مبناست که 5 تا 10 درصد ایده های استارتاپی که سرمایه جذب نموده اند مربوط به بانوان است و تنها 10 درصد درآمدهای حاصل از استارتاپ ها به این کسب و کارها تعلق دارد.

زنان دانشگاهی فرصتی ارزنده برای اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، یکی از مهم ترین فرصت ها برای بهره مندی از توانمندی های بانوان را حضورشان در عرصه دانشگاهی می داند و ادامه می دهد: ابتدای انقلاب 170 هزار دانشجو در کشور و 10 هزار دانشجو در خارج از کشور داشتیم و ورودی بانوان به دانشگاه ها، 22 درصد بود؛ اما اکنون چهار میلیون و 700 هزار دانشجو داریم که سال جاری 5،6 درصد ورودی های دانشگاه را بانوان تشکیل دادتد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به یک آمار در حوزه کسب و کار زنان اشاره و ابراز می نماید: 72 درصد زنان پس از ازدواج و 72 درصد نیز پس از زایمان تمایل به کار ندارند پس بسیاری از کارفرمایان و مدیران اجرایی با ریسک بالا نسبت به استخدام بانوان اقدام می نمایند.

وی با بیان اینکه اگرچه این گونه مسائل هست، اما بانوان توانمندی زیادی برای فعالیت در بخش های مختلف دارند، تصریح می نماید: در فضای مجازی و حوزه آی سی تی دیگر قدرت بدنی تاثیری در استخدام ندارد و خلاقیت و هوش تاثیرگذار است که می تواند یک کسب و کار شکل گیرد، پس در این زمینه باید بیشتر بانوان را مدنظر داشت.

معاون علمی رئیس جمهوری می گوید: دیگر پشت دستگاه رایانه و اینترنت کسی نمی داند که فرد استفاده نماینده زن یا مرد است پس باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد و نظام کسب و کار جدیدی ایجاد کرد.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، از حضور پررنگ بانوان در علوم و فناوری کامپیوتر می گوید: اکنون 55 درصد فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر زن هستند اما اینکه چند درصد آنان فعالیت دارند مهم است و باید در این زمینه نیز موانع را برطرف کرد، البته باید خود بانوان نیز اراده نمایند تا مسائل حل گردد.

وی معتقد است باید سرمایه گذاران برای جذب ایده های بانوان را افزایش داد و به گونه ای فعالیت گردد که حتی تعداد زن سرمایه گذار را نیز بالاتر برد.

معاون رئیس جمهوری اضافه می نماید: در حوزه انسانی و مد و لباس بانوان می توانند فعالیت های جدی داشته باشند به همین منظور باید زیست بوم جدید در این راستا بسازید و اکوسیستم جدید را نیز درک کنید، اگرچه دولت نیز انگیزه زیادی برای افزایش فعالیت های بانوان در بخش های مختلف را دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18072

به "زنانِ دانشگاهی؛ فرصتی برای اقتصاد دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنانِ دانشگاهی؛ فرصتی برای اقتصاد دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید