فتحی: مجازات حبس در نظام کیفری بیش از استانداردهای جهانی است

به گزارش مجله سرگرمی، یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بعضی مخالفت ها با طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری گفت که در نظام کیفری ایران از مجازات حبس بیش از استانداردهای جهانی استفاده شده است.

فتحی: مجازات حبس در نظام کیفری بیش از استانداردهای جهانی است

به گزارش خبرنگاران، محمدجواد فتحی به عنوان طراح طرح کاهش مجازات حبس تعزیری یادداشتی را در اختیار خبرنگاران گذاشت که به توضیح زیر است:

1- در علم کیفرشناسی، زندان را بدترین مجازات می دانند، زیرا اولا بسیار پرهزینه است. ثانیا موجب اصلاحی مجرمان نمی گردد و آکادمی جرم است و نه محل بازپروری و اصلاح مجرمان. ثالثا مجازات حبس در تغایر آشکار با اصل شخصی بودن مجازات ها و آیه شریفه وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی است و علاوه بر مرتکب جرم سایر اعضاء خانواده نیز مجازات می شوند و موجب گسترش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، بچه ها کار و خیابان، حاشیه نشینی، روآوردن به قاچاق مواد مخدر و ... می گردد.

2- متاسفانه در نظام کیفری ایران، از مجازات حبس بسیار بیش از استانداردهای جهانی استفاده شده و سالانه دهها عنوان مجرمانه ایجاد و برای آنها مجازات حبس پیش بینی و تقنیین می گردد بطوریکه زندان ها از شرایط استاندارد خارج شده و همواره تعداد زندانیان بیش از ظرفیت زندانهاست.

3- قوه قضاییه علیرغم این که همواره از این موضوع گلایه مند بوده اما هیچگاه همتی بر ارائه یک لایحه جامع در این خصوص نداشته و حتما در سال های آینده نیز نخواهد داشت. آخرین پژوهش قوه قضاییه در خصوص مجازات حبس و امکان حکم به جایگزین های حبس در سال 1397 به چاپ رسید و در نتیجه گیری بالصراحه، کلیت کیفرگذاری و گرایش بسیار زیاد قانون گذار کیفری ایران برای توسل به مجازات های سالب آزادی (حبس) مورد مواخذه و سوال قرار گرفته و این نوع قانون گذاری را متاثر از نوعی عوام گرایی کیفری دانسته است. (گزارش موصوف نزد اینجانب موجود است عزیزان می توانند جهت ملاحظه به حقیر مراجعه فرمایند.

ریاست محترم قوه قضاییه نیز در همین چند روز گذشته در ملاقات با فراکسیون زنان مجلس اظهار داشتند: کاهش جمعیت کیفری مساله مورد توجه ماست و به مجلس نیز این موضوع را گفته ایم! و باید بازنگاهی بر این قوانین گردد تا دست قضات در مجازات های جایگزین حبس باز گردد.

4- متاسفانه دست هایی پنهان در قوه قضاییه درصدد مواجهه و مقابله با این طرح برآمدند و با بیان عبارات کلی سعی بر القاء غیرکارشناسی بودن این طرح دارند در حالی که با تصویب این طرح و تعدادی اندک از پیشنهادات اصلاحی، این قانون جزء افتخارات مجلس دهم محسوب و حتما منتقدان در زمانی کوتاه به اشتباه خود در مقابله با این طرح ملی و کرامت مدار اعتراف خواهند نمود.

5- با نگاهی دقیق به این طرح معلوم می گردد که:

اولا؛ این طرح در واقع به دنبال کم کردن مجازات حبس و آزادی متجاسرین و مجرمان سابقه دار نیست بلکه درصدد جایگزین نمودن مجازات های جاشنی حبس آن هم در ازاء نصف مجازات حبس می باشد که آن مجازات های جایگزین حبس نیز در نوع خود سنگین ولی بازپرور و اصلاح کننده هستند.

ثانیا حبس جایگزین شده از نوع تعزیری بوده و شامل جرائم مستوجب حد نمی باشد.

ثالثا چنانچه در پیشنهادات اصلاحی آمده در جرائم قابل گذشت مانند سرقت، ضرب و جرح و ... تنها در صورتی مجازات حبس تعزیری تنصیف می گردد که متهم شاکی خصوصی نداشته باشد یا شاکی گذشت نموده باشد.

رابعا در جرائم غیرقابل گذشت نیز جرائم مهمی مانند جاسوسی، ارتشاء، اختلاس، قاچاق کالا و ارز، اخلال در نظام مالی کشور، جرائم امنیتی توام با اقدامات خرابکارانه و مجازات های مقرر در قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر در موارد قاچاق عمده از شمول این قانون خارج شده.

خامسا چنانچه در پیشنهادات اصلاحی آمده تقلیل مجازات به موجب این قانون تاثیری در صلاحیت محاکم و درجه مجازات ها ندارد و از این حیث نگرانی در بهم ریختن نظامات دادرسی کیفری و تغییر صلاحیت دادگاه ها و درجه مجازات ها (مقرر در ماده 19 قانون مجازات اسلامی) مرتفع می گردد.

سادسا؛ تنصیف مقرر در این ماده واحده در خصوص تکرارکنندگان جرم مجری نخواهد بود.

در هر حال؛ اصلاح رویه ها و روش های غلط همت عالی می طلبد.

و ان الله یحب معالی الامور

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 58938

به "فتحی: مجازات حبس در نظام کیفری بیش از استانداردهای جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتحی: مجازات حبس در نظام کیفری بیش از استانداردهای جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید