منوی پیشنهادی برای جلب رضایت مشتریان خودرو

به گزارش مجله سرگرمی، حال در شرایطی که خودروسازان فرانسوی به دلیل محدودیت های بین المللی ایران را ترک کردند و چینی ها نیز با گستردگی تحریم های ایالات متحده آمریکا فعالیت خود در ایران را کاهش دادند، خودرو های ثبت نامی از این دو کشور در بلاتکلیفی به سر می برد.

منوی پیشنهادی برای جلب رضایت مشتریان خودرو

تحویل محصولات فرانسوی و چینی پیش فروش شده که هم اکنون امکان فراوری ندارند یا تیراژ آن ها به شدت کاهش یافته به چالشی انکارناپذیر در صنعت خودرو تبدیل شده است.

البته بروز این چالش برای خودروسازان کشور به نوعی خودخواسته بوده، زیرا بخش قابل توجهی از این خودرو ها در زمانی پیش فروش شده که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج و رئیس جمهور آن کشور وعده بازگشت تحریم های صنعت خودرو را از اواسط مرداد ماه سال گذشته داده بود.

با این شرایط خودروسازان با علم به این مساله اقدام به پیش فروش محصولاتی کردند که از عمق داخلی سازی کمی برخوردار بود. حال که فراوری این محصولات در شرکت های خودروساز به شمارش افتاده است، آن ها کوشش می نمایند با ارائه پیشنهاد های جایگزین مشتریان خود را راضی نگه دارند.

در مقابل مشتریان از طرح های ارائه شده توسط خودروسازان استقبال خوبی ننموده اند چرا که آن ها استدلال می نمایند خودروسازان با آگاهی از تبعات محدودیت های بین المللی و نبود قطعه در شرایط تحریمی اقدام به پیش فروش خودرو نموده اند، بنابراین وظیفه آن ها است که تمهیدات لازم را در مقابل تعهدات ایجاد شده، بیندیشند. مشتریان، معتقدند که خودروسازان باید شرایط را به گونه ای مدیریت می کردند تا امکان تحویل محصولات پیش فروش شده در زمان مقرر مهیا گردد.

اما خودروساز با پیش کشیدن بحث تحریم ها این گونه استدلال می نماید که چنانچه تحریم ها وجود نداشت، آن ها مسئله ای برای تحویل خودرو های پیش فروش شده نداشتند. در واقع خودروسازان دلیل عدم امکان تحویل خودرو های پیش فروش شده را بازگشت تحریم ها می دانند.

در کنار این مساله، تغییر رویه شرکای بین المللی در دور جدید تحریم ها را دلیل عدم توانمندی خود در تحویل محصولات پیش فروش شده عنوان می نمایند. اشاره مدیران خودروساز به برخورد شرکای فرانسوی و چینی در دور جدید تحریم ها است.

در دوره پیشین تحریم ها اگرچه شرکت فرانسوی پژو از ایران خارج شد، اما رنو خطوط فراوری خودروسازان را رها نکرد و به طور کج دار و مریز به فراوری خودرو در کشورمان ادامه داد. در این بین خودروسازان چینی هم از فرصت تحریم ها برای محکم کردن جا پای خود در صنعت خودروی کشور نهایت استفاده را کردند به طوری که خودروسازان این کشور در تحریم های اولیه هسته ای، حضوری گسترده در ایران یافتند.

حال در شرایطی که خودروسازان فرانسوی به دلیل محدودیت های بین المللی ایران را ترک کردند و چینی ها نیز با گستردگی تحریم های ایالات متحده آمریکا فعالیت خود در ایران را کاهش دادند، خودرو های ثبت نامی از این دو کشور در بلاتکلیفی به سر می برد.

خطوط فراوری محصولات چینی و فرانسوی در شرکت های خودروساز یا متوقف است یا با کمترین تیراژ به فعالیت خود ادامه می دهد. بر این اساس خودروسازان با ارسال دعوتنامه هایی برای مشتریان، بسته هایی را برای تحویل یا جبران ضرر این دست از مشتریان به دلیل عدم تحویل خودروی ثبت نامی پیشنهاد نموده اند.

بسته ای که چندان به مذاق ثبت نام نمایندگان خوش نیامده است. حال با توجه به شرایط موجود این سوال مطرح است که خودروسازان چگونه می توانند رضایتمندی مشتریان را از این ناحیه فراهم نمایند؟

پیشنهاد های یک طرفه

همان طور که عنوان شد خودروسازان برای گذر از چالش پیش رو بسته ای پیشنهادی تهیه و آن را در اختیار مشتریان قرار دادند. آن ها امیدوارند مشتریان با قبول یکی از این پیشنهادها، خودروسازان را در گذر از این چالش کمک نمایند. بسته پیشنهادی ارائه شده شامل سه مورد است.

بازگشت پیش پرداخت دریافت شده به علاوه سود 45 درصدی سالانه از زمان پرداخت مبلغ توسط مشتریان، تحویل خودرو جایگزین که در ذیل این بخش سه راه برای جایگزین کردن خودرو های پیش فروش شده با محصولات جدید پیشنهاد شده است.

راه حل اول، امکان تحویل یک محصول از محصولات موجود شرکت به صورت تحویل 15 روزه با قیمت تیرماه 97، راه حل دوم امکان پیش خرید دو محصول از محصولات موجود با زمان دریافت تعیین و راه حل سوم نیز امکان دریافت یک محصول به صورت فروش فوری و یک محصول به صورت پیش فروش است.

البته این راه حل هم برای مشتریان خانواده ساندرو یک تبصره داشت و آن ها می توانستند یک خودرو به صورت فروش فوری تحویل بگیرند و دو خودرو پیش خرید نمایند. اما پیشنهاد آخر نیز، منتظر ماندن مشتریان برای تحویل خودرو های پیش خرید شده تا زمان بازگشت شرایط عادی و امکان فراوری این خودرو ها است. خودروسازان در این پیشنهاد خود را مکلف می دانند تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت و جریمه تاخیر را برای مشتری محاسبه نمایند و خودرو را با قیمت قدیم به او تحویل دهند.

اما هیچ یک از این پیشنهاد ها به مذاق مشتریان خوش نیامده و آن استقبالی که مدنظر خودروسازان بود از این پیشنهاد ها نشد. حال این سوال مطرح است که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور از چه مسیری می توانند به جلب رضایت مشتریان در این زمینه بپردازند و رضایتمندی حداکثری مشتریان را در دستور کار قرار دهند؟

یک کارشناس خودرو در این زمینه به دنیای اقتصاد می گوید با توجه به اینکه خودروسازان با آگاهی از تبعات تحریم به ثبت نام خودرو های فرانسوی و چینی پرداختند و در این مساله مقصر هستند باید به نوعی ضرر مشتریان را جبران نموده و رضایت آنان را جلب نمایند.

این کارشناس پیشنهاد می دهد که خودروسازان می توانند براساس فرمول 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار عمل نموده و معادل ریالی خودروی ثبت نامی را براساس این فرمول در اختیار مشتری خود قرار دهند. پیشنهاد این کارشناس در شرایطی است که خودروسازان با کمبود شدید نقدینگی روبه رو هستند؛ بنابراین عملیاتی کردن این پیشنهاد با توجه به تعداد تعهدات موجود، فشار مضاعفی به خودروسازان وارد می نماید.

در این زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو، پیشنهاد دیگری را مطرح می نماید. این کارشناس خودرو، می گوید خودروسازان می توانند فراوری بعضی محصولات جدید روی پلت فرم های قدیمی را دستور کار قرار دهند. کریمی سنجری ادامه می دهد البته این اقدام علاوه بر زمانبر بودن، نیازمند دانش و نقدینگی است.

پیشنهاد کریمی سنجری در شرایطی مطرح می گردد که اخباری در زمینه فراوری پژو 301 و همچنین تندر ایرانی منتشر شده است. هرچند فراوری این خودرو ها چالش های خاص خود را دارد، اما چنانچه خودروسازان از پس چالش های فراوری این خودرو ها برآیند می توانند به منظور جلب رضایت مشتریان این خودرو ها را جایگزین خودرو های فرانسوی و چینی پیش فروش شده نمایند.

راه حل دیگری که مورد توجه کریمی سنجری قرار گرفته است، کوتاه کردن زمان تحویل خودرو های جایگزین شده در طرح های پیشنهادی خودروسازان است. کریمی سنجری معتقد است یکی از دلایلی که مشتریان از طرح های جایگزینی ارائه شده، استقبال مناسبی نکردند، طولانی بودن زمان تحویل خودرو های جایگزین است.

این کارشناس می گوید چنانچه خودروسازان خودرو های ناقص خود را هر چه سریع تر تکمیل نمایند و از دیگر سوی روند فراوری را در خطوط فراوری خود بهبود ببخشند این امکان را می یابند تا خودرو های جایگزین را در زمان کوتاه تر در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرادید
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30207

به "منوی پیشنهادی برای جلب رضایت مشتریان خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منوی پیشنهادی برای جلب رضایت مشتریان خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید