داستان مسافران پرواز مرگ؛ نابغه ها و تازه عروس و دامادها

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: 176 سرنشین هواپیمایی اوکراین در سقوط این هواپیما در صبح چهارشنبه 17 دی ماه کشته شدند. 147 نفر از آن ها ایرانی بودند که بسیاری از آن ها تابعیت کانادایی و بریتانیایی هم داشتند. خانواده های شماری از این مسافران با رسانه ها درباره آن ها و داستان های شخصی شان صحبت کرده اند.

داستان مسافران پرواز مرگ؛ نابغه ها و تازه عروس و دامادها

حامد اسماعیلیون همراه با دخترش ری را که در هواپیمای اوکراین کشته شد.

ری را اسماعیلیون 9 ساله و مادرش پریسا اقبالی، ساکن اونتاریو، کانادا:

آن ها برای تعطیلات سال نو میلادی و بازدید خانواده به ایران رفته بودند.

حامد اسماعیلیون، نویسنده و دندانپزشک، پدر ری را و همسر پریسا، که برای شناسایی اجساد عزیزانش در راه بازگشت به ایران است، در ویدئویی گفته است آرزویش این است که دلیل سقوط هواپیما نقص فنی باشد. او گفته است تنها چیزی که به او تسکین می دهد کشف حقیقت است.

آقای اسماعیلیون بعد از این حادثه در صفحه فیس بوکش پست هایی درباره دخترش گذاشته است. او در یکی از این پست ها که ری را در حال نواختن پیانو نشان می دهد، نوشته: چه کنم؟ چه کنم که زورت نرسید صندلی پیانو رو جلو بکشی؟ چه کنم ری رای من؟

ری را اسماعیلیون 9 ساله و مادرش پریسا اقبالی برای تعطیلات به ایران رفته بودند.

سام ذکایی، ساکن لندن، بریتانیا:

سام ذکایی مهندس در شرکت نفتی بی پی بود. شرکت بی پی در بیانیه ای مرگ او را تسلیت گفته است. سام برای تعطیلات سال نو به ایران سفر کرده بود. در یکی از تصاویری که از بقایای هواپیما و لوازم متعلق به مسافران منتشر شده است کتاب آموزش سه تاری دیده می شود که به گفته دوستان سام زکایی، متعلق به او بوده است.

شادی اسداللهی، از دوستان سام، در توییتی با انتشار این عکس نوشته است: سام ذکایی، دوستی عزیز، خوش قلب و یکی از نخبه های روزگار تازه شروع کرده بود به یادگیری سه تار. معلم کلاس ازش خواسته بود کتاب اول دستور سه تار حسین علیزاده رو از ایران بیاره. سام سوار پرواز اوکراین بود. ما موندیم و عکس پاره کتاب که اتفاقی در رسانه ها دیدیم.

وریا امیری، معلم سه تار سام در لندن، هم در پست فیس بوکی اش درباره سام نوشته بود که او چند سال پیش یادگیری سه تار را شروع کرده بود، ولی بعد از مدتی آن را رها کرد. به گفته آقای امیری، سام پیش از سفر دوباره تصمیم می گیرد که آموزش سه تار را از سر بگیرد و برای همین کتاب آموزش سه تار حسین علیزاده را از ایران با خودش آورده بود.

سام ذکایی تصمیم داشت آموزش سه تار را در لندن از سر بگیرد و برای همین کتاب دستور سه تار حسین علیزاده را از ایران تهیه کرده بود که با خود به لندن ببرد.

آروین مرتب و آیدا فرزانه، ساکن کانادا:

زن و شوهری که هر دو مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی از مدرسه مهندسی دانشگاه کبک دریافت کرده بودند. آرش، برادر آروین، که او هم ساکن کانادا است نوشته است که نیم ساعت قبل پرواز برادرش، به او پیام داده است و گفته: برادر زودتر برگرد، اوضاع خراب است. ممکن است فرودگاه ها را ببندند. آروین هم با خنده به او پاسخ داده است: نه بابا، خبری نیست. ما الان در فرودگاه هستیم.

او که برای پیگیری پرواز برادر و زن برادرش در وب سایت فلایت ترکر جستجو می کرده، ناگهان می بیند که شماره پرواز آن ها هشتگ شده است و از روی پست های توییتر از سقوط هواپیمای آن ها آگاه می شود.

آرش که باورش نمی شده، به سرعت به برادرش پیام می دهد که رسیدی حتما خبر بده، اما دیگری پاسخی دریافت نمی کند. علی برزگر، همکار پیشین آروین، درباره آورین و آیدا گفت: آن ها زوج دوست داشتنی بودند.

آروین مرتب و آیدا فرزانه، زن و شوهری که هر دو مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی از مدرسه مهندسی دانشگاه کبک دریافت کرده بودند.

سیاوش غفوری آذر و سارا ممانی، ساکن مونترال، کانادا:

زن و شوهری که برای جشن ازدواج خود به ایران رفته بودند. بابک غفوری آذر، روزنامه نگاری که پسر عموی سیاوش است در پستی در توییترش نوشته است: رفته بودند لباس عروس و دامادی بر تن کنند در آن خاک. برای دل خوشی عزیزان مانده در آنجا که ببینندشان در آن لباس ها و کمی دلشاد شوند در تحمل و صبوری تراژدی مهاجرت نسل ما.

سیاوش و سارا به تازگی در مونترال خانه خریده بودند و تصمیم داشتند بعد از بازگشت به مناسبت خانه تازه مهمانی بگیرند. هر دوی آن ها فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه کنکوردیا بودند و در شرکت های مهندسی در شهر مونترال کار می کردند.

رضا غفوری آذر، عموی سیاوش او را عاشق زندگی و یکی از بهترین کسانیکه تا به حال می شناخته معرفی کرده است. علی دولت آبادی، استاد دانشگاه کنکوردیا و استاد راهنمای سیاوش، گفته است او دانشجویی با استعداد و مهربان بود.

سیاوش غفوری آذر و سارا ممانی برای برگزاری جشن ازدواج خود به ایران سفر کرده بودند.

آرش پورضرابی 26 ساله و پونه گرجی 25 ساله، ساکن کانادا:

آرش و پونه هم برای برگزاری جشن عروسی خود به ایران سفر کرده بودند و چند روز پیش از سقوط هواپیما مراسم آن ها برگزار شده بود. هر دو فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه آلبرتای کانادا بودند. رسانه ها کرده اند که آرش مدال طلای المپیاد کامپیوتر را هم برده بود و پونه در دانشگاه صنعتی شریف درس خوانده بود.

آرش و پونه برای برگزاری جشن عروسی خود به ایران سفر کرده بودند و چند روز پیش از سقوط هواپیما مراسم آن ها برگزار شده بود.

درینا موسوی 14 ساله، جهان موسوی 9 ساله، پدرام موسوی، مژگان دانشمند، ساکن ادمونتون کانادا:

خانواده چهار نفره که پدر و مادر، پدرام و مژگان، در دانشگاه آلبرتا تدریس می کردند.

درینا موسوی 14 ساله، جهان موسوی 9 ساله، پدرام موسوی، مژگان دانشمند و خانواده چهار نفره ساکن ادمنتون کانادا.

اوین ارسلانی 30 ساله، هیوا مولانی 38 ساله، کردیا مولانی 1 ساله، ساکن کانادا:

خانواده ای سه نفره که برای شرکت در مراسم عروسی خواهر اوین به ایران رفته بودند. امید ارسلانی، برادر اوین، به گفته است خواهرش خیلی خرسند بوده، چون همه اعضای خانواده را بعد از سال ها دیده بود.

غنیمت اژدری - 36 ساله، ساکن اونتاریو، کانادا:

از شهریور گذشته دانشجوی دکترا در کالج علوم انسانی در دانشگاه گوآلف در اونتاریوی کانادا بود و درباره حقوق بومیان تحقیق می کرد. در گزارش روزنامه اعتماد آمده است که خانم اژدری سال ها بود که از شیراز به تهران رفته بود و فعال حقوق عشایر و تنوع زیستی بود.

دکتر فیصل مولا، یکی از استادید دانشگاه گوآلف با انتشار عکسی از غنیمت اژدر در توییترش نوشته است: یکی از دانشجویان من، غنیمت اژدری بعد از دیدار از خانواده اش در راه بازگشت به دانشگاه در هواپیمای اوکراین بود. من و دیگر دانشجویانم سوگواریم.

اتحادیه بین المللی مناطق و قلمرو های تحت محافظت بومیان و دولت های محلی درباره غنیمت اژدری نوشته است: غنیمت اژدری، یک فعال و مدافع قوی برای جنبش بومیان جهان بود. تنها ما فقدان او را حس نمی کنیم، سازمان ها و جنبش های جهانی هم کمبود او را حس خواهند کرد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 97917

به "داستان مسافران پرواز مرگ؛ نابغه ها و تازه عروس و دامادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان مسافران پرواز مرگ؛ نابغه ها و تازه عروس و دامادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید