زیر پوست خدمات درمانی در تبریز

به گزارش مجله سرگرمی، مجتبی خدایی- تبریز - خبرنگار:بیمارستان های تبریز دوچهره برای شهروندان دارند. چهره اول برای شهروندانی که تنها از کنار این مراکز درمانی عبور می نمایند و شاید برای ملاقات بیمار به بیمارستان ها سر بزنند.

زیر پوست خدمات درمانی در تبریز

چهره دوم هم برای شهروندانی که بیمار می شوند و بستری تخت های بیمارستانی تبریز می شوند یا مجبور به همراهی بیمار در بیمارستان هستند. این دو چهره زمانی متمایزتر می گردد که مدت بستری بیمار بیش از چند روز گردد و بیماران چهره عریان تری از مراکز درمانی به ویژه دولتی را ببینند. با اجرای طرح تحول سلامت، مراکز درمانی وضعیت متفاوتی را تجربه کردند و پس از آن که اجرای این طرح به بیمارستان های دولتی محدود شد بنا به آمار موجود میزان مراجعه و ورودی بیمارستان های دولتی در تبریز بیش از 5/3 برابر شده است. این میزان افزایش با عدم تغییر محسوس در تعداد تخت ها و کادر درمانی همراه بوده و نتیجه محدود شدن امکانات موجود برای بیماران بیشتر است.

  • اتاقی با 6 تخت به هم فشرده و محدودیت خدمات

هانیه انصاری همراه یکی از بیماران بستری در مرکز درمانی بچه ها تبریز با بیان این که ازدحام بیماران در این بیمارستان بسیار زیاد است، می گوید: با این که طرح توسعه بیمارستان در سال های گذشته اجرا شده اما محدودیت جا برای بیماران و تعداد زیاد تخت ها کاملا محسوس است. چند روز قبل بود که مادر یکی از بچه ها با وجود تفاوت فاحش هزینه های درمانی با دیدن امکانات کم حاضر به بستری شدن فرزندش در این بیمارستان نشد و کودکش را به بیمارستان خصوصی منتقل کرد.

وی ادامه می دهد: دراین بیمارستان تقریبا از هر شهر استان می توان بیماری را روی تخت مشاهده کرد. بعضی بیماران هم از استان های همسایه آمده اند و نزدیک به یک ماه است که در این بیمارستان بستری هستند، چراکه خدمات تقریبا رایگان و تمایل برای ادامه درمان بیشتر است. انصاری بیان می نماید: فرزندم حدود یک هفته در این بیمارستان بستری بود و مجموع پرداختی برای بیمار و همراه و همه خدمات کمتر از 200 هزار تومان شد. درحالی که همین خدمات در یک مرکز درمانی خصوصی حدود 7 میلیون برایم خرج برمی داشت. طبیعی است که با این تفاوت حاضر به تحمل بسیاری از مسائل باشیم. این شهروند تبریزی درباره مسائل مرکز درمانی دولتی عنوان می نماید: در اکثر اتاق ها تلویزیون خراب است و بچه ها واقعا دچار بی حوصلگی می شوند. کولری وجود ندارد و پنکه ای که نصب شده روی یک تخت متمرکز است که آن هم به دلیل باد تندش موجب تشدید بیماری به ویژه برای بچه ها دارای مشکل ریوی می گردد.

  • امکانات عالی، ازدحام زیاد

چند صدمتر آن طرف تر در بیمارستان امام رضا(ع) به عنوان بزرگ ترین بیمارستان شمال غرب کشور، بیماران و همراهان آنان دغدغه های دیگری هم دارند. در این مرکز درمانی، شرایط بیش از آن که برای بیماران سخت باشد برای همراهان آنان حاد است. منوچهر اسدیان از همراهان یکی از بیماران اهل چاراویماق است که از نبود پارکینگ مناسب، نبود محلی برای استراحت و بسته بودن درب نمازخانه گله می نماید و می گوید: بعضی همراهان بیماران امکان تردد روزانه به شهرستان را ندارند و باید در همان محل استراحت و وسایل مورد احتیاج را تهیه نمایند.

وی ادامه می دهد: در حالی که در بعضی بیمارستان های تبریز بوفه ها و فروشگاه های متعدد داخل حیاط بیمارستان وجود دارد، اما در بیمارستان امام رضا(ع) این بوفه ها کم و با فاصله زیادی از بیمارستان قرار دارند و احتیاجهایی مانند آب جوش، چای و تنقلات و حتی لباس همراه بیمار را باید از این بوفه ها تهیه کنیم که مسائل زیادی برای همراهان ایجاد می نماید. امکاناتی که در بیمارستان امام رضا(ع) وجود دارد حتی بهتر از مراکز درمانی خصوصی در این شهر است، اما به دلیل ازدحام بیماران به چشم نمی آید. گاهی نوبت های چند ماهه برای یک عکسبرداری تخصصی داده می گردد و بیماران را با مسائل زیادی روبرو می نماید. اسدیان بیان می نماید: در ساعات ملاقات پله های باریک بیمارستان مملو از مردمی است که برای ملاقات آمده اند و با توجه به گرمای هوا واقعا نفس کشیدن در این پله ها مشکل می گردد.

  • خودداری از بستری چند روزه

عزیز هاشمی از بیماران بیمارستان سینای تبریز است که از کمبود تخت در این مرکز و خودداری مسئولان این مرکز درمانی برای بستری چند روزه انتقاد دارد. او می گوید: زمانی که به بیمارستان مراجعه کردم همان اول از من کارت بانکی گرفتند و دفترچه بیمه ام را هم گرو نگه داشتند. پس از پذیرش هم به اورژانس ارجاع شدم در حالی که می خواستم خدمات درمانی و بستری داشته باشم.

وی ادامه می دهد: کادر درمانی با اعلام این که کمبود تخت داریم اصرار بر ارائه خدمات سریع داشتند و در مدت کمتر از یک شبانه روز خدمات درمانی را ارائه و من را مرخص کردند. بعضی وسایل را همراهم تهیه کرد و تحویل بیمارستان دادیم. حدود 120 هزار تومان هزینه هم پرداخت کردم که انتظار داشتم این مبلغ با توجه به خریدهایی که خودمان داشتیم و در بخش اورژانس هم بستری شده بودیم، کمتر باشد.

  • لزوم توجه به مسائل بهداشت و درمان

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که خود نیز از جامعه پزشکان آذربایجان شرقی است اظهار می نماید: بهداشت و درمان از احتیاجهای مهم شهروندان است و با این هدف طرح تحول و سلامت با هدف ارتقای خدمات درمانی شروع شد. با اجرای این طرح باید دسترسی مردم به خدمات درمانی آسان تر و هزینه های درمانی هم کمتر شده باشد. انتظار داشتیم که تاکنون به اهداف کلی این طرح دست پیدا کنیم، اما همچنان شاهد نواقصی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم هستیم. یعقوب شیویاری با بیان این که مسائل بهداشت و درمان نباید تنها از یک زاویه دیده گردد بیان می نماید: با افزایش مراجعات بیماران و افزایش کار کادر درمانی، مسائل هم بیشتر شده است. در بعضی موارد با خستگی و افزایش کار درمانی روبه رو هستیم و شاید انگیزه خدمت کمتر گردد. باید به مسائل این افراد هم مانند بیماران رسیدگی گردد.

وی عنوان می نماید: کاهش وجدان کاری، بی توجهی به بیماران و اجرا نشدن کامل طرح تحول سلامت در صورتی که به مسائل کارکنان توجه نگردد می تواند رخ دهد. این در حالی است که علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل زمان کاری و شیفت هم وجود دارد. در گذشته در یک مجموعه درمانی پزشکان در یک روز 20 نفر را ویزیت می کردند، اما اکنون این آمار به بالای 80 نفر تنها در یک شیفیت رسیده است.

شیویاری تاکید می نماید: به عنوان نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان باید به مردم پاسخ گو باشیم. کمبود مراکز درمانی و خدمات وجود دارد و به نوبه خود شرمسار مردم هستیم. این خدمات در شأن مردم نیست و کوشش برای ارتقای آنها ضرورت دارد. در این زمینه کوشش می کنم با ارتباط مستقیم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مسئولان حوزه سلامت مسائل استانی را از مرکز پیگیری کنم.

  • اولویت بندی خدمات درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با بیان این که حجم خدمات دهی مراکز درمانی تبریز قابل مقایسه با شهرهای دیگر استان نیست، بیان می نماید: خدماتی که به بیماران ارائه می گردد با توجه به احتیاجهای درمانی بیماران اورژانسی اولویت بندی می گردد. به عنوان مثال خدمات تصویربرداری تخصصی در بیمارستان امام رضا(ع) که برای یک بیمار عادی با نوبت دهی است برای بیماران اورژانسی بدون نوبت است و بیماری که از شهرستان با اورژانس به تبریز منتقل می گردد سریعا تحت خدمات درمانی قرار می گیرد.

محمدصادق صومی ادامه می دهد: خدماتی که برای همراهان بیماران ارائه می گردد مورد رصد قرار می گیرد و حداکثر کوشش کادر درمانی برای ارتقای این خدمات است. اما باید در نظر داشت که اولویت خدمات دهی برای بیماران است و نباید انتظار داشت که از میزان خدمات به بیماران کاسته گردد. انتظار می رود همراهان بیمار هم همراهی بهتری داشته باشند.

وی بیان می نماید: در بیمارستان بچه ها، خدمات بهتری برای همراهان بیماران در نظر گرفته شده و محل استراحت، نمازخانه، سرویس بهداشتی و بوفه با نظارت قیمت گذاری ها در این مرکز فعال است. در مراکز خدمات درمانی دیگر هم برای رفاه همراهان کوشش می کنیم. صومی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای احداث بیمارستان تخصصی بچه ها عنوان می نماید: با اتمام بیمارستان بزرگ بچه ها در خاوران مسائل مرکز درمانی بچه ها هم کاهش بسیاری پیدا می نماید و بچه ها احتیاجمند به دریافت خدمات درمانی به این بیمارستان منتقل خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارائه خدمات بستری سرپایی را بر اساس وضعیت بیمارستان های دولتی و کمبود جا اعلام می نماید و می افزاید: بنا به تشخیص پزشک، بیمار ممکن است بیش از 24 ساعت تحت درمان باشد یا کمتر از این مدت، اما کمتر از 24 ساعت به معنای بستری سرپایی است که تعرفه خدمات آن متفاوت است و هزینه بیشتری از بیمار گرفته می گردد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33582

به "زیر پوست خدمات درمانی در تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیر پوست خدمات درمانی در تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید