گذری از دربنو گرگان...

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/گلستان بافت تاریخی گرگان با وسعت حدود 160 هکتار از بافت های ارزشمند تاریخی بوده که بعد از اصفهان و یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گذری از دربنو گرگان...

با وجود اینکه در طول سالیان گذشته فرایند فزاینده رشد شهری، فضای تاریخی بعضی محلات گرگان را دستخوش تغییر نموده اما هنوز هم قدم زدن در محلات قدیمی سرچشمه، دوشنبه ای و دربنو، بوی تاریخ و هویت کهن این سرزمین را می دهد.

محله دربنو یکی از محلات قدیمی شهر است که در بخش غربی بافت تاریخی قرار گرفته و بعضی از بناهای آن بازسازی و بهسازی شده است.

در مرکز محله تکایای مختلفی واقع شده است. تکیه دربنو دارای نقشه ساختمانی ذوزنقه ای شکل و در 2 طبقه ساخته شده است. یک پیر تکیه در ضلع جنوبی این محل واقع شده است و مابقی تکایا خانوادگی یا صنفی هستند.

قدمت حمام محله دربنو به دوره صفوی می رسد. مردم در ایام محرم و بعد از طوق بندان در این حمام استحمام می کردند. در حال حاضر این حمام فعال نیست. تغییری در بنای اصلی آن اعمال نشده و تنها در گذشته بر روی آن کاشی کاری اجرا شده است.

مدرسه عمادیه از آثار شاخص دوره صفوی است و از محدود آثار این دوره که هنوز کاربری اصلی خود را حفظ نموده است. خاندان سپهر استرآبادی متولیان این مدرسه بودند. کتابخانه بسیار ارزشمندی در این مدرسه وجود داشت که بعد از تغییر و تحولات اتفاق افتاده، سرنوشت آن تعیین نیست. این مدرسه که در آن علمای مشهور دوران صفوی به تدریس می پرداختند، محل زندگی طلاب و علما نیز بوده است.

مقبره ملامهدی و ناظم العلما استرآبادی، پسران حاج ملامحمد اسماعیل، بانی مسجد عمادیه در بخش غربی مسجد واقع است.

گورستان سیدباقر از جمله آثار تاریخی دیگر این محله است که امروزه تنها تعدادی گور و سنگ قبر در محل آرامگاه باقی مانده است. مقبره میرمحمدباقر طالبان استرآبادی، یکی از شاگردان شیخ بهایی که پس از تکمیل علوم در اصفهان به استرآباد بازگشت و به تدریس فقه و اصول پرداخت، در این محل واقع شده است. علاوه بر آن مقبره شیخ عبدالرزاق مجتهد استرآبادی، از مشروطه خواستار استرآباد نیز در این محل واقع شده است.

آب انبار محله دربنو متعلق به دوران صفویه است که یکی از مخازن اصلی ذخیره و تصفیه آب شرب شهر استرآباد بود. مخزن آب انبار در حیاط خانه ای در جبهه شمالی تکیه دربنو واقع شده است. دهانه ورودی پاشیر آب انبار که در میدانگاه تکیه در زیر تکایای شرقی واقع شده است، به منظور جلوگیری از ورود افراد مسدود شده است. در حال حاضر تنها 2 آب انبار در شهر گرگان قابل دسترسی است که یکی در محله میرکریم و دیگری این آب انبار است. آب انبارهای دیگری هم در گذشته وجود داشت که با دخل و تصرف های اجرا شده از بین رفته است.

مسجد حاج ملا اسماعیل استرآبادی از بناهای دوره زندیه است. این نوع مسجدها در اصطلاح معماری ایران به آنها مسجد سر کوچه می گویند. این مسجدها از نظر معماری شبیه به یک اتاق یا نمازخانه هستند. در بافت تاریخی گرگان حدود 20 مسجد به این شکل وجود دارد.

علاوه بر این ها خانه های تاریخی زیادی از جمله خانه شیرنگی، میرحیدری، نوروزی و مناجاتی نیز در این محله قرار دارند که بسیار ارزشمند هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101647

به "گذری از دربنو گرگان..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری از دربنو گرگان..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید