ایجاد اعتماد در محیط کار با 5 راهکار موثر و کارآمد

به گزارش مجله سرگرمی، بروز مشاجرات و تناقض ها در محیط کار، تا حدودی طبیعی است. اغلب بی اعتمادی بین افراد ریشه اصلی این مشکل محسوب می شود. طبق تحقیقات اجرا شده، متأسفانه تنها 7 درصد کارمندان به مدیر خود اعتماد دارند. این مشکل نه تنها بین کارمند و مدیر، بلکه بین خود کامندان هم وجود دارد. اگر اعضای یک گروه نتوانند به یکدیگر اعتماد کنند، بهره وری تیم و در نتیجه سازمان به شدت کاهش می یابد. بنابراین ایجاد اعتماد در محیط کار و بین اعضای یک تیم اولین گام برای بهبود عملکرد سازمان و افزایش بهره وری است.

ایجاد اعتماد در محیط کار با 5 راهکار موثر و کارآمد

ایجاد اعتماد در محیط کار

1. به گفتار خود دقت کنید

کلمات یا حتی افکار شما الگوی ذهنی تان را تشکیل می دهند. فرض کنید در جهتی ناشناخته قدم برمی دارید، هر چه بیشتر در تصور خود در آن جهت قدم بزنید، جهت را واقعی تر می بینید و حتی مقصدی هم برای آن متصور خواهید شد. در واقع افکار می توانند نقشه راه مغز و درک شما از واقعیت را ایجاد کنند.

به عنوان مثال اگر قبل از شروع کاری بگویید یا حتی به این فکر کنید که پیروز نمی شوید و نمی توانید از پس آن کار برآیید، واقعاً این اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت با منفی نگری خود، در حال پی ریزی پایه های شکست هستید. در عوض سعی کنید مثب نگر بوده و الگوهای تفکر توانمندتری برای خود بسازید.

ایجاد اعتماد در محیط کار - آرام، کوتاه و با اعتماد به نفس صحبت کنید

2. آرام، کوتاه و با اعتماد به نفس صحبت کنید

برای ایجاد اعتماد بین همکاران تان، سعی کنید آرام تر، صادقانه تر و با اعتماد به نفس بالا صحبت کنید. جملات و صحبت های کوتاه تر، اعتماد به نفس تان را بالا و شما را فردی قابل اعتماد نشان می دهند. طبق تحقیقات مغز ما فقط می تواند 30 تا 40 ثانیه روی اطلاعات جدید توقف کند. با این حال اگر بگویید این اطلاعات مهم هستند، به احتمال زیاد در مغز خواهند ماند. همچنین احساسی که در هنگام حرف زدن داریم، نقش بسیار زیادی در شکل گیری الگوی ذهنی و نحوه پردازش اطلاعات دارد.

بنابراین زمانی که اخباری را به اشتراک می گذارید یا حرفی می زنید، باید توجه کنید که تأثیر بسیار زیادی بر اطرافیان و البته خودتان دارد. به همین دلیل نباید در کاری گروهی یا در یک تیم، صحبت هایی با بار منفی را بر زبان جاری کنید. به طور کلی هر رفتاری که موجب ایجاد تنش، بی اعتمادی یا تناقض شود را از خود نشان ندهید.

به علاوه داشتن اعتماد به نفس بالا شما را در نظر اطرافیان فردی قدرتمند جلوه می دهد. این ویژگی مثبت، با شروع به حرف زدن، آشکار می شود. در واقع حتی نوع حرف زدن فرد معتمد به نفس هم خاص و باصلابت است و به اطرافیان انرژی مثبت و انگیزه می دهد.

ایجاد اعتماد در محیط کار - لبخند بزنید

3. لبخند بزنید

تنها حرف ها، نوع حرف زدن و اعتماد به نفس نیست که موجب ایجاد اعتماد در محیط کار می شود. بلکه استفاده صحیح و به جا از زبان بدن نیز می تواند احساس بهتری در بین افراد به وجود آورد. حالات چهره و در کل زبان بدن می تواند، احساس درونی شما نسبت به هر چیزی مانند اهداف و… را نشان دهد. همچنین می تواند موجب ارتباطی مؤثر و در نتیجه اعتماد بین کارمندان و اعضای یک تیم شود.

متخصصین معتقدند چهره ای با چشمانی لطیف و مهربان، لبخندی گرم و ملایم و حالت های نرم صورت قابل اطمینان ترین چهره است. چهره مونالیزا که تمام این ویژگی ها را دارد، تصور کنید. اگر با چنین چهره ای با همکاران خود برخورد کنید، علاوه بر این که منبعی از انرژی مثبت به آن ها داده اید، انگیزه لازم برای تلاش و ادامه کار در جهت رسیدن به اهداف تیم را پیدا می کنند.

پس سعی کنید تکنیک های استفاده صحیح از زبان بدن و حالات چهره را به خوبی یاد بگیرید تا روابطی مؤثرتر و عمیق تر با همکاران خود برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: زبان بدن چیست؟

4. خوب گوش دهید

اعتبار یک فرد به خصوص در میان همکاران و محیط کار، همه چیز اوست. در صورتی که با دیگران روراست و صادق نباشید، به دست آوردن اعتبار، بسیار سخت خواهد بود. تقریباً همه ما به طور غریزی این ویژگی را می دانیم، اما ظاهراً در مغز قابل اندازه گیری است.

برای کسب اعتبار باید صادقانه به صحبت های هم تیمی های خود گوش دهید و در صورت امکان در رفع مشکل شان کمک کنید. باید مراقب باشید و همیشه حد اعتدال را رعایت کنید. برخی ممکن است مثبت بودن بیش از حد را منفی تلقی کنند. از گزافه گویی اجتناب کنید و بیشتر گوش دهید. همچنین با اطرافیان خود صادق باشید و از ریاکاری دور بمانید. خواهید دید که روابطی به مراتب بهتر و مؤثرتر برقرار می کنید.

ایجاد اعتماد در محیط کار با استفاده از نورون های آینه ای

5. نورون های آینه ای را بشناسید و از آن ها به نفع خود استفاده کنید

متخصصان اظهار داشتند، همه ما در مغز خود نورون هایی به نام نورون های آینه ای داریم. این نورون ها زمانی که فرد کاری انجام می دهد یا حتی مشاهده می کند فردی دیگر همان عمل را انجام می دهد، واکنش نشان می دهد. در حقیقت این نورون می تواند شما را در درک احساس فردی دیگر، بدون این که خودتان آن عمل را انجام دهید، کمک کند.

به طور مثال فرض کنید رئیس یا یکی از اعضای تیم، از شما ناراحت است. در چنین حالتی هنگام روبه رو شدن با او احتمالاً شما هم مضطرب می شوید. اما اگر نورون های آینه ای را بشناسید و توانایی کنترل آن ها در دست بگیرید، به جای ترسیدن، می توانید با آرامش رفتار کرده و همچنین احساس خود را به آن ها منتقل کنید.

می توانید از کاربردهای نورون های آینه ای برای ایجاد اعتماد در محیط کار هم استفاده کنید. فرض کنید مسئله ای در برنامه کاری تیم به وجود آمده است و تقریباً همه اعضا مضطرب و نگران هستند. اما اگر شما آرامش خود را حفظ کنید، نورون های آینه ای مؤثر عمل کرده و نگرانی سایر اعضا را هم تا حدود زیادی تقلیل می کنند. در این حالت، اعتماد و نوعی ارتباط عمیق بین اعضای تیم ایجاد می شود که می تواند بهره وری همکاری آن ها را بهبود بخشد.

سخن پایانی

اعتماد در محیط کار، یکی از ارکان اصلی پایداری و البته پیروزیت آن سازمان است. اگر کارمندان نتوانند به مدیر و یا به یکدیگر اعتماد کنند، چگونه خواهند توانست همکاری مثمر ثمری با یکدیگر داشته باشند؟ یکی از علل اصلی پیروزیت کسب و کارهای کارگروهی پیروز است، در این رابطه توصیه می کنیم مطلب مهارت های کار گروهی مطالعه فرمایید.

نظر شما چیست؟ آیا در محیط کار شما اعتمادی بین همکاران وجود دارد؟ اگر نه، علت آن بی اعتمادی چیست؟ به نظر شما چه راه کارهای دیگری برای افزایش اعتماد میان اعضای یک تیم در سازمان وجود دارد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

sloblag.com: سلوبلاگ: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند سلوبلاگ

virapars.ir: ویراپارس: سئو، طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت، طراحی پرتال، طراحی قالب وردپرس

dorezamin.com: دور زمین: بانک سفر و گردشگری

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109032

به "ایجاد اعتماد در محیط کار با 5 راهکار موثر و کارآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد اعتماد در محیط کار با 5 راهکار موثر و کارآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید